Internetters kijken eerst ongeveer een seconde naar de gesponsorde koppelingen die boven de zoekresultaten staan. Vervolgens gaat de meeste aandacht uit naar de zoekresultaten om als laatste ook een blik te werpen op de Adwords.

Dit blijkt uit een eye-tracking onderzoek van Netmarketing dat later deze maand uitkomt, maar waarvan woensdag tijdens de Webwinkel Vakdagen al de belangrijkste conclusies zijn gepresenteerd.

Pas na ongeveer elf seconde kijkt een internetter naar de Adwords. "Adwords worden relatief laat bekeken. De gesponsorde links worden intensiever bekeken dan Adwords", concludeert Ronald Verschueren van Netmarketing.

Bij Adwords krijgt de bovenste advertentie veruit de meeste aandacht. "Is de eerste Adword-advertentie niet interessant, dan slaan internetters de andere advertenties ook over", stelt Verschueren. Bij de gesponsorde links kijken internetters, opvallend genoeg, als eerste naar de tweede koppeling, niet de bovenste.

Verder kwam uit het onderzoek naar voren dat internetters erg sterk gericht zijn op merken. "In 22 procent van de zoekopdrachten is merkvoorkeur de belangrijkste reden om ergens op te klikken", aldus Verschueren. Tot slot bleek dat 48 procent van de respondenten niet naar beneden scrolt om de onderste zoekresultaten te bekijken.