Wie regelmatig op het wereldwijde web verkeert, kan het nauwelijks zijn ontgaan: surftochten gaan hoe langer hoe meer vergezeld van relatief nieuwe advertentieformaten. Deze persoonlijke bevindingen worden onderschreven door marktonderzoeksbureau Jupiter Media Metrix. Jupiter deed onderzoek naar de aanwezigheid van verschillende formaten advertenties op het web. Het bureau onderscheidt kleine formaten (bars en buttons genoemd), banners, vierkante vlakken en tot slot de grote `skyscrapers'. De laatste twee categorie├źn winnen gestaag terrein. Toen de Interactive Advertising Bureau (IAB) in april vorig jaar de nieuwe formaten officieel standaardiseerde, maakten deze nog 4 procent uit van het totaal aantal betaalde impressies. Bijna alle getoonde advertenties (96 procent) waren toen nog bars, buttons en banners. Negen maanden later blijkt dat de skyscrapers (de rechthoekige advertentie zoals die ook aan de linkerkant van dit artikel is te zien) en vierkanten inmiddels ruim 9 procent uitmaken van het totaal aantal impressies (5,6 miljard impressies op een totaal van 56,6 miljard). Het aandeel van de traditionele formaten daalde hiermee tot 90 procent. Binnen de nieuwe advertentievormen kent de skyscraper verreweg de grootste groei: tussen april 2001 en januari 2002 met maar liefst 436 procent.

Experimenteren

Volgens kenners is het voordeel van de grote vierkanten en skyscrapers dat adverteerders hiermee gemakkelijker kunnen experimenten, waardoor ze sneller opvallen. Met de traditionele banners is het steeds lastiger aandacht te trekken. Toch denkt Jupiter niet dat de banner zal verdwijnen. De onderzoekers verwachten wel dat de skyscraper en consorten hun gestage opmars zullen voortzetten. Ook zullen adverteerders doorgaan met experimenten met afwijkende formaten en minder bescheiden uitingen. Voorbeelden hiervan zijn nu al op diverse sites te vinden. Zo komt op sommige pagina's van persbureau Reuters de buitenaardse filmheld ET dwars door het beeld fietsen. Ook MSN kan er wat van met wapperende vlinders over het gehele scherm van verschillende sites. Een site als PCWorld.com viel onlangs op doordat de redactionele inhoud in een paar seconden compleet vervaagde en werd vervangen door een paginagrote advertentie van Microsoft. Pas nadat de bezoeker hierop klikte, kwam de oorspronkelijke inhoud weer tevoorschijn. Ook bij VNUnet.com verdwijnt dezer dagen de complete tekst van een artikel, om daarna pas weer langzaam tevoorschijn te komen met een popup van Vodafone eroverheen. Dergelijke trucs worden steeds vaker door adverteerders toegepast.