"Bedrijfsprocesbeheer en applicatieontwerp liggen buiten onze focus. Die zullen we in Nederland afstoten en in de loop van dit jaar verkopen", zei Getronics CEO Erik van der Meijden op een persbijeenkomst in Amsterdam. In plaats daarvan gaat Getronics zich concentreren op standaardoplossingen en komt er een nieuw bedrijfsonderdeel voor consultancy.

"We willen de marktleider in gestandaardiseerde ict-diensten worden", aldus Van der Meijden. Daarnaast zal de dienstverlening aan grootzakelijke klanten in de toekomst uitsluitend verlopen via Getronics, ook wat het telecomportfolio betreft. Hieronder vallen zaken als mobiele betalingen, mobiel werken en videoconferencing.

Desinvesteringen

Vorig jaar november werd al bekend dat KPN ICT Services en KPN Corporate Solutions in de activiteiten van Getronics zullen worden geïntegreerd. Voor deze grote klanten is ook de Future-Ready Workspace 2.0 bedoeld, die Getronics in Amsterdam aankondigde. Voor kleinere klanten heeft Getronics een andere propositie: de binnen KPN ontwikkelde Online Workspace. "We zullen veel meer gestandaardiseerde diensten aanbieden", bevestigt Getronics COO Jos Schoemaker, 'de ondergrens voor Future Ready Workspace ligt daarbij rond 1.000 medewerkers'.

Getronics kondigde ook aan het partnernetwerk wereldwijd verder te gaan uitbreiden. Van der Meijden: 'Om een voorbeeld te geven: we hebben ons teruggetrokken uit Australië. Dat lijkt in eerste instantie tegenstrijdig met onze strategie, maar het ondersteunt in feite onze strategie.' Van der Meijden legt uit dat Getronics in Australië slechts 500 mensen in dienst had. Door de verkoop aan UXC, een bedrijf met 3.000 medewerkers en veel betere lokale aanwezigheid waardoor de klant dankzij de samenwerking van Getronics en UXC beter kan worden bediend. Getronics spreekt daarom liever over desinvesteren dan over afstoten.

Future-Ready Workspace 2.0

In Nederland zal het volledige dienstenportfolio volgens de nieuwe strategie worden ingericht, terwijl in het buitenland de nadruk zal liggen op de Future-Ready Workspace 2.0. In dit nieuwe concept zijn alle hulpmiddelen die een hedendaagse medewerker nodig heeft beschikbaar in een modulaire ict-omgeving. Grote organisaties kunnen volgens Getronics met FRW 2.0 veilig communiceren en samenwerken op elk tijdstip en elke locatie.

Het concept bestaat uit drie onderdelen: de kern wordt gevormd door hardware en software-applicaties zoals Windows Vista en Microsoft Office 2007. Een tweede niveau bestaat uit werkruimte-modules, bijvoorbeeld op het gebied van security of mobiel werken en de derde laag bestaat uit add-ons met specifieke functies voor specifieke gebruikersgroepen of bedrijfsfuncties. Daarbij is ook integratie met bestaande bedrijfsapplicaties mogelijk. De standaardcomponenten die Getronics gaat aanbieden worden geleverd door Microsoft, Cisco, Dell en andere partners.

Van der Meijden ging niet specifieker in om de verkoop van enkele Nederlandse bedrijfsonderdelen, die al in februari werd aangekondigd. Volgens de Getronics CEO staan de kopers "in de rij voor deze gezonde en winstgevende bedrijfsonderdelen". Eén van de belangstellenden is Capgemini.

Dit consultancybedrijf zal concurrentie krijgen van een eigen consultancytak die Getronics gaat oprichten en die volgens Van der Meijden als premium-merk in de markt zal worden gezet. Het onderbrengen van consultancy-activiteiten in een apart bedrijfsonderdeel moet volgens Getronics de extra toegevoegde waarde reflecteren en de herkenbaarheid vergroten. De consultants gaan advies geven op het gebied van bijvoorbeeld ITIL en transformationeel management. Het bedrijf beseft overigens dat de daarvoor benodigde goed opgeleide medewerkers in de huidige krappe arbeidsmarkt moeilijk te vinden zullen zijn.