De plannen leken zo leuk: om het multimedia effect van internet te versterken, zou de internetter tijdens het rondsurfen ook geuren waar kunnen nemen. De technologie was al een eind op weg. Maar DigiScents, de bedenker van 'geur-internet' is er mee gestopt. Net als met de meeste dotcombedrijven die de afgelopen maanden het loodje legden, draaide het bij DigiScents ook om geldproblemen. Investeerders waren aanvankelijk enthousiast over het idee van DigiScents, maar besloten zich deze week terug te trekken. Sinds 1999, toen DigiScents met veel bombarie werd aangekondigd, is zo'n 20 miljoen dollar in het bedrijf geïnvesteerd. DigiScents had inmiddels met meer dan 5000 websites, software- en spelontwikkelaars overeenkomsten gesloten voor het verspreiden van geuren. Het idee was dat internetters een apparaatje met de naam iSmell op hun computer aansloten. Tijdens het spelen van een spel of het surfen langs bepaalde websites, produceerde het apparaatje geuren die iets te maken hadden met het spel dat gespeeld werd of de website die bezocht werd. Op de Comdex in Las Vegas eind vorig jaar, demonstreerde DigiScents de mogelijkheden al van geur via internet: e-mail berichten versturen met rozengeur. Zelf zag het bedrijf grote mogelijkheden voor het online kopen vn parfums. DigiScents grootste investeerder, Pacific Century CyberWorks (een internet- en telecomconcern uit Hong Kong), heeft zelf grote financiële problemen. "Onze belangrijkste investeerder kon geen geld meer in ons project steken", zegt Joel Bellenson, woordvoerder van DigiScents, tegen Reuters. DigiScents zelf geeft de moed nog niet op. Het bedrijf probeert met de licentie die ze hebben op de techniek nog geld binnen te halen. "We gaan er alles aan doen om een doorstart mogelijk te maken", zegt Bellenson.