Het is niet voor het eerst dat internetters problemen ondervinden met de online dienst. De laatste storing ontstond vorige week vrijdag en werd pas dinsdagochtend verholpen. Wat de precieze oorzaak van het laatste defect was, kan een woordvoerder van de Postbank niet zeggen. In het algemeen zou het een capaciteitsprobleem zijn. Bij de lancering van de dienst (nu zo'n twee jaar geleden) gaf de bank naar eigen zeggen prioriteit aan een snelle introductie. Later bleek dat de dienst regelmatig kampte met overbelasting. Aan het einde van het jaar moet dat verholpen zijn; de Postbank werkt hard aan een geheel nieuwe site. Hierbij wordt ook een aantal andere verbeteringen doorgevoerd, zo belooft de woordvoerder. Zo zal de dienst 24 uur per dag functioneren. Nu lopen klanten na 11 uur 's avonds nog tegen een dichte virtuele deur aan. Ook denkt de Postbank aan het aanbieden van real time betalingen. In eerste instantie zal dat alleen nog binnen het eigen netwerk het geval zijn, dus van de ene naar de andere Postbank-rekening. Grootste bezwaar tegen diensten als Girotel is voor veel mensen de kosten die daaraan verbonden zijn, meestal zo'n 2 euro per maand. Het is belachelijk dat banken geld vragen voor hun online diensten terwijl zij daar veel mee besparen, zo is vaak de redenering. De Postbank zegt te bekijken of de dienst gratis kan worden aangeboden. Concreet zijn deze plannen echter nog niet. In totaal heeft de Postbank 1,6 miljoen klanten die gebruikmaken van een van de internetdiensten van de Postbank, waaronder ook Girotel valt.