Die stap heeft de zoekreus afgelopen nacht gezet. De Google-producten Calender, Talk, Docs en dus ook Gmail dragen niet langer de bèta-benaming. De suite van applicaties is sinds twee jaar beschikbaar voor bedrijven, terwijl Gmail al meer dan vijf jaar in de 'testfase' heeft gezeten.

Andere betekenis

Nu heeft de toevoeging bèta in de wereld van Google een andere betekenis dan bij andere softwarebouwers, en blijven de producten lang in deze fase hangen. Volgens directeur Matt Glotzbach van de Google Enterprise-divisie is de software zelfs in die testfase gewoon bruikbaar voor het bedrijfsleven.

"De Google Apps-suite wordt sinds de lancering twee jaar terug vergezeld van een Service Level Agreement, 24/7-ondersteuning, en het voldoet ruim aan of overtreft zelfs de verwachtingen die je zou hebben bij niet-bèta software", schrijft Glotzbach op het Google-blog. "We zijn wel tot het inzicht gekomen dat het bèta-label niet past bij grote bedrijven, die huiverig zijn om met software te werken waarvan het lijkt alsof deze nog wordt getest."

Stok achter de deur

De stap is meer dan alleen het maken van goede sier. Met de bèta-benaming had Google altijd een stok achter de deur en een excuus om op terug te vallen, ondanks de SLA. "Het verwijderen van de bèta-sticker is een beetje als het weghalen van de zijwieltjes van een kinderfiets", zegt analist Dan Olds van de Gabriel Consulting Group tegen Computerworld. "Google kon bij problemen altijd impliciet of expliciet zeggen: 'het is een bèta'. Dat excuus hebben ze nu niet meer, en kunnen de verwachtingen naar boven worden geschroefd."

Maar nog altijd worden de apps volgens Olds niet langs dezelfde meetlat gelegd als de concurrenten die hun spullen nog gewoon verpakken in dozen. Dat heeft onder andere te maken met het imago van Google Apps dat het gratis is. Ook al vraagt Google ook gewoon geld voor bijvoorbeeld meer opslagruimte.

Zakelijke functies

Niet alleen het uit bèta halen van de apps moet bedrijven overhalen van de diensten gebruik te maken. Gmail heeft een paar nieuwe functies gekregen die gericht zijn op het bedrijfsleven, waaronder een nieuwe tool voor beheerders waarmee die kunnen instellen wanneer e-mails worden gearchiveerd en wanneer ze worden verwijderd. Een andere nieuwe functie maakt het mogelijk om een mail namens iemand anders te sturen, wat nuttig is voor bijvoorbeeld administratief personeel.

Bron: Techworld.nl.