Vanaf een uur of 10 vanochtend was het voor gebruikers een half uur lang onmogelijk om hun mailbox bij Google te bereiken. In eerste instantie gaf de e-maildienst van de zoekmachine de volgende melding: "Oops...the system encountered a problem." Bij verschillende keren herladen werd er een andere foutmelding gegeven. Ongeveer tien minuten later vloog de dienst er helemaal uit en wordt er net zoals vorige keer een pagina weergegeven met een 'tijdelijke serverfout'. Tegen half 11 was het probleem verholpen.

Uit de wereldwijde reacties op Twitter blijkt dat gebruikers het erg frustrerend vinden dat de dienst binnen korte tijd twee keer onbereikbaar is.Sommigen suggereren over te stappen op een andere e-maildienst. Bij de vorige storing was voor sommige gebruikers het nog mogelijk om via POP3 en IMAP hun mail binnen te halen. Dit lijkt deze keer niet het geval te zijn.

Google beloofde beterschap

Op 24 februari was de maildienst al een groot gedeelte van de dag onbereikbaar. De oorzaak van de storing lag toen aan een routine onderhoudsklus in een van de Europese datacenters. Volgens Google was er sprake van onverwachte bijwerkingen van nieuwe softwarecode die er voor zorgt dat data geografisch gezien dicht bij de eigenaar blijft. Dit zorgde ervoor dat een ander Europees datacenter vol liep, wat een kettingreactie veroorzaakte in andere datacenters van Google.

Het bedrijf beloofde destijds veranderingen door te voeren om dergelijke problemen te voorkomen. Google ondervond zelf ook last van de problemen omdat diens hele mailsysteem draait op Gmail.

Zakelijke gebruikers kregen wel een schadevergoeding, in de vorm van korting. Volgens de gebruiksvoorwaarden van de zakelijke Gmail moet de service 99,9 procent van de tijd beschikbaar zijn. Google compenseerde betalende gebruikers achteraf met 15 dagen gratis service. Omgerekend is dat een vergoeding van 1,64 euro.