"De uitval van diensten is niet veroorzaakt door externe invloeden", meldt GoDaddy-ceo Scott Wagner. Het onderzoek naar de storing is afgerond en daaruit blijkt volgens de hoster dat het geen hack was en ook geen DDoS-aanval (distributed denial of service). Het offline gaan van GoDaddy, zowel de eigen website als die van klanten, is namelijk wel geclaimd door Anonymous.

Corrupte routertabellen

"We hebben bepaald dat de service-uitval was te wijten aan een reeks van interne netwerkgebeurtenissen die data-tabellen van routers heeft gecorumpeerd", aldus de officiële verklaring. Zelfveroorzaakte grote storingen zijn eerder al giganten als Microsoft, Amazon en Facebook overkomen.

De uitval bij GoDaddy heeft ervoor gezorgd dat de websites van diens vele klanten lange tijd onbereikbaar waren. In totaal heeft de kwestie geduurd van 10:00 uur 's ochtends in de VS (Pacific-tijd) tot 16:00 uur die middag, meldt de hoster. Via Twitter heeft het bedrijf echter op 10 september al problemen erkend, die pas op 11 september (grotendeels) zijn opgelost.

Genezen en voorkomen

Zodra de oorzaak van de storing was geïdentificeerd, heeft het bedrijf corrigerende maatregelen genomen, "voor onze klanten en voor GoDaddy.com", aldus de ceo. Hij stelt dat zijn bedrijf nu maatregelen heeft geïmplementeerd om te voorkomen dat dit nog een keer voorkomt.

Wagner gaat nog in op de geclaimde DDoS of zelfs hack door anonieme hackers. Klantendata heeft op geen enkel moment risico gelopen, en ook zijn de systemen van de hoster niet gecompromitteerd, verzekert de topman. Hij gaat prat op een uptime van 99,999 procent die zijn bedrijf in het hele bestaan heeft behaald. Deze uptime-claim geldt voor de DNS-infrastructuur van GoDaddy.

Sorry

"Dit is het niveau dat klanten van ons verwachten en het niveau dat we verwachten van onszelf. We hebben onze klanten in de steek gelaten en we weten het." De ceo biedt excuses aan en bedankt klanten voor hun geduld, gedurende de storing. Over compensatie wordt met geen woord gerept.