De Amerikaanse softwareleveranciers Oracle, Citrix en VMWare hebben onlangs bekend gemaakt dat zij de prijzen voor hun softwarepakketten zullen verhogen. Daarbij wordt opvallend genoeg juist de goedkope dollar als aanleiding genoemd.

Software wordt vooral ontwikkeld door Amerikaanse bedrijven, die de boekhouding in dollars voeren. Met de daling van de dollarkoers over de afgelopen jaren, zouden verkopen in Europa omgerekend naar dollars juist meer moeten opleveren.

Softwareverkopers passen hun prijzen echter regelmatig aan, waarbij de dollarprijs maatgevend is. In praktijk is bedrijfssoftware daarom de laatste maanden fors in prijs gedaald.

Dat is prettig voor bedrijven die nieuwe software aanschaffen, maar resellers zijn hier minder gelukkig mee. Zij ontvangen namelijk een vast percentage van de verkoopprijs als winstmarge. Dalende prijzen leiden voor hun daarom tot dalende winsten.

Compensatie

De prijsstijgingen moeten daarom voor een deel de teruglopende marges voor wederverkopers opvangen.

De andere reden voor de prijsstijging is dat Amerikaanse bedrijven omgerekend naar dollars veel duurder uit zijn om hun vestigingen buiten de VS draaiende te houden. Hier in Europa dient er te worden afgerekend in euro's, dus er zullen relatief meer dollars betaald moeten worden om de huur en salarissen te betalen.

Op PCWorld.com wordt melding gedaan van een prijsstiging van meer dan tien procent in Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Azië voor de softwarepakketten van Citrix.

In een brief aan klanten verantwoordt Citrix zijn prijsstijging dan ook door de "stijgende kosten van het zakendoen op wereldwijd niveau". De prijsbijstelling is gebaseerd op de inflatie van verschillende valuta in vergelijking tot de Amerikaanse dollar.

Een woordvoerder van Citrix belooft dat Citrix zijn prijsniveau´s weer naar beneden zal bijstellen indien de dollarkoers weer zou bijtrekken. Dit zou van toepassing zijn in de eerdergenoemde gebieden.

Forrester analist Ray Wang adviseert bedrijven om de nieuwe prijzen niet zonder meer te accepteren. Klanten moeten zich "focussen op de werkelijke prijs die zij betalen en niet op de korting die zij hebben onderhandeld."