Het bedrijf combineert de gegevens van verschillende bronnen om een beeld schetsen van een consument terwijl deze aan het surfen is, meldt de New York Times. Tijdens dit surfen wordt op basis van deze gegevens een persoonlijke advertentie gegenereerd. Volgens Marston Gould, verantwoordelijk voor klantenservice en online marketing bij Alaska Airlines is dat nog een flinke klus: "Want wat schotel je zo iemand voor? De keuzemogelijkheden zijn eindeloos!"

Direct marketing

Gould, een voormalig technicus bij NASA, werkt inmiddels vijf jaar bij de luchtvaartmaatschappij, maar is pas sinds kort van mening dat online technologie zich zo goed heeft ontwikkeld dat er een vorm van direct marketing kan ontstaan. Het verschil tussen reguliere direct marketing en marketing via internet, is dat de bedrijven doorgaans niet weten wie advertenties bekijkt. In plaats daarvan worden consumenten geïdentificeerd op basis van hun computers, met behulp van een cookie.

Meer informatie

Alaska Airlines kijkt nu naar verschillende soorten informatie, zoals de geografische locatie, het aantal keren dat een persoon een advertentie van de luchtvaartmaatschappij heeft gezien en of de persoon de website van het bedrijf al eens heeft bezocht. Andere criteria zijn onder andere de aankoopgeschiedenis, ervaringen met zoekgeraakte bagage, vluchtvertragingen en geannuleerde vluchten.

Verschillende prijzen

Tijdens de eerste fase van het nieuwe systeem zal de luchtvaartmaatschappij bezoekers persoonlijke prijzen voor vluchten aanbieden. Zo kan het gebeuren dat de ene klant 99 dollar moet betalen voor een vlucht, terwijl een ander klant 109 dollar moet neertellen. Dat lijkt oneerlijk, maar volgens Gould is het een strategie die al jaren wordt toegepast in de wereld van direct mail.

Het bedrijf DesignBlox in Boston bouwt het systeem, dat erg veel weg heeft van het systeem dat Yahoo afgelopen zomer introduceerde. Hierbij konden advertenties worden gegenereerd op basis van verkoopgegevens van bepaalde producten. Volgens Yahoo ligt het percentage mensen dat op deze advertenties klikt een factor twee tot drie hoger dan bij statische advertenties.