Dit blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Gomez. Het bedrag is een ruime verdubbeling van de cijfers van vorig jaar. Volgens het Amerikaanse Department of Commerce werd er in het vierde kwart van 1999 voor 'slechts' 5,2 miljard dollar via Amerikaanse webwinkels ingekocht. De stijging is volgens Gomez te danken aan de toename van het aantal mensen met toegang tot internet. Steeds meer consumenten gaan het web op om de winkeldrukte tijdens de feestdagen te vermijden. De periode is tevens uitermate geschikt voor bedrijven om zich op het net te wagen, of om hun producten opnieuw te lanceren, aldus het bureau. Het onderzoeksbureau bekeek voor haar rapport 60 grote webwinkels in de VS. Deze bedrijven zijn al bezig met de voorbereidingen voor de feestdagen. Om de bezorgproblemen van vorig jaar te vermijden gaat naar schatting drie kwart van de webwinkels tijdens de feestdagen een actief 'verkoopmanagement-systeem' te gebruiken. De levering van boodschappen ging vorig jaar grondig de mist in. Meer dan 25 procent van alle winkelsites bleek niet in staat op tijd een bestelling te bezorgen. Klanten zagen de cd's die zij cadeau wilden doen soms pas halverwege januari op de mat vallen. Het feestseizoen begint in de VS met Thanksgiving op 23 november, en loopt door tot nieuwjaarsdag.