Ascentive claimt dat Google in de VS de wet overtreedt omdat de website van het bedrijf niet meer wordt geïndexeerd. Dit gebeurde na gesteggel over het gebruik van merknamen in Adwords advertenties.

Ascentive verkoopt anti-spyware software maar maakt ook software voor het op afstand bekijken van het gebruik van een computer en programma's die ouders in staat stellen het pc-gebruik van hun kinderen in de gaten te houden. Volgens Stopbadware.org was een eerdere versie van de software echter schadelijk voor computers. De software werd na de Stopbadware melding aangepast, meldt Out-Law.com.

Site verwijderd

Volgens het softwarebedrijf heeft Google naar aanleiding van de waarschuwingen van Stopbadware het advertentie-account van het bedrijf verwijderd en daar bovenop ook nog eens de site uit de index van de zoekmachine gegooid. Uit juridische documenten blijkt dat Google officieel zegt dat het Ascentive de wacht heeft aangezegd na 'meerdere afkeuringen van het beleid'.

De softwaremaker zegt dat het bedrijf afhankelijk is van het internet en niet zonder Google kan. Ongeveer 99 procent van de omzet van het bedrijf is afkomstig van verkoop via websites. Opgenomen worden in de grootste zoekmachine ter wereld is cruciaal, zo laat Ascentive weten. Door Ascentive niet op te nemen in de natuurlijke zoekresultaten zou Google mogelijke 'contractuele relaties' in de weg staan.

Advertenties van de concurrentie

Mogelijke klanten die op zoek waren naar de 'Finallyfast' software van Ascentive kregen eerst een link te zien naar de website van het bedrijf. Maar nu worden deze mogelijke klanten geleid naar websites van andere partijen doordat er door de concurrentie geadverteerd wordt op die zoekterm. Volgens het softwarebedrijf maken de adverteerders oneigenlijk gebruik van beschermde merknamen. Google wil dus opzettelijk schade toebrengen, concludeert de softwaremaker in de zaak.

Het is niet de eerste rechtszaak tegen Google waarin wordt geclaimd dat er merkrechten worden geschonden als het advertenties van de concurrentie laat verschijnen naast de natuurlijke zoekresultaten als er een beschermd naam wordt ingevoerd. In de VS en in Engeland kunnen gebruikers adverteren op andermans merknamen, maar de advertentie zelf mag die naam niet bevatten.

Regel aangepast

Recent werd die regel in de VS aangepast. Het is nu toegestaan om een merknaam van de concurrent te gebruiken in een advertentie als er daadwerkelijk producten worden verkocht waaraan wordt gerefereerd. In 2006 oordeelde een Amerikaanse rechter dat het gebruiken van een merknaam als loknaam niet in strijd is met de wet.