Het nieuwe algoritme geeft actuele content hoger weer in de zoekresultaten. De veranderingen zijn noodzakelijk zijn om aan te sluiten bij de tijdsgeest en de behoeften van gebruikers, meldt de zoekgigant.

35% van zoekopdrachten

"Het algoritme is nu beter in staat om per zoekopdracht te bepalen hoe recent de resultaten moeten zijn", schrijft Amit Singhal (Google software engineer). De aanpassingen zijn volgens hem van invloed op 35 procent van de zoekopdrachten. Bij een zoekopdracht naar actualiteiten, als 'Occupy Wallstreet', wordt het laatste nieuws over het item voortaan bovenaan gezet.

Ook bij terugkerende gebeurtenissen als presidentsverkiezingen worden resultaten gerangschikt op actualiteit, schrijft Singhal. Een zoekopdracht op 'presidentsverkiezingen' is in de toekomst voldoende om de nieuwste ontwikkelingen te zien zonder hits van verkiezingen van 50 jaar geleden.

Tenslotte heeft het algoritme invloed op frequente updates. Een zoekopdracht als “beste slr camera's" is volgens Singhal bevredigender als de resultaten up-to-date zijn. “Zoekresultaten zijn het best als ze vers zijn, vergelijkbaar met vers fruit en warme koekjes", legt Singhal uit.

Caffeine indexering

Vorig jaar startte de zoekreus met een nieuw indexeermechanisme genaamd Caffeine. Caffeine versnelde het doorzoeken en indexeren van nieuwe content met 50 procent. Caffeine analyseert het web in kleine delen en voert veranderingen continu en wereldwijd door in de index. Met de combinatie van het nieuwe algortime zijn zoekresultaten praktisch realtime te zien.

Google sloot in 2009 met Twitter een overeenkomst voor het tonen van realtime tweets in zoekopdrachten. Deze samenwerking eindigde in juni 2011. Tot op heden verlopen de onderhandelingen voor een nieuwe samenwerking stroef. Met de aanpassing van het algoritme lijkt Google de concurrentie met sociale media als Twitter en Facebook aan te willen gaan.