Google krijgt van de Autorité de la Concurrence vier maanden de tijd om duidelijkheid te geven over bepaalde aspecten van het AdWords-beleid, dat volgens de autoriteit transparantie en objectiviteit mist.

De AdWords-account van Navx, een Frans bedrijf dat data over flitspalen en benzineprijzen levert voor gps-apparaten, werd in november 2009 opgeheven. De account werd volgens Google geschrapt omdat Navx met de info over flitspalen en snelheidscontroles aanzet tot het overtreden van verkeersregels, en dat dit in strijd is met de voorwaarden van AdWords.

Navx zou 85 procent van zijn advertentiebudget besteden aan AdWords, en claimt dat de advertenties zorgen voor tweederde van de omzet. Na de schorsing in november zou een groot deel van inkomsten van Navx verdampt zijn.

Discriminatie

Volgens de Autorité de la Concurrence zijn de AdWords-voorwaarden, die in 2008 werden aangescherpt in het geval van verkeersdiensten, niet duidelijk richting adverteerders. Bovendien worden de voorwaarden niet objectief gehanteerd. Concurrerende aanbieders van flitspaleninformatie kunnen kennelijk nog gewoon adverteren op AdWords.

De account van Navx moet op last van de Autorité binnen een aantal dagen hersteld zijn. Bovendien krijgt Google vier maanden de tijd op meer duidelijkheid te scheppen over de voorwaarden voor adverteerders.

Dominante positie

De mededingsautoriteit doet verder onderzoek naar de dominante positie van Google. De uitkomst daarvan wordt in september verwacht. Google heeft vertrouwen in een goede uitkomst, zegt een woordvoerder tegen The Wall Street Journal.

AdWords ligt in Frankrijk ook al jaren onder vuur vanwege vermeende inbreuk op merkenrechten van ondermeer het modehuis Louis Vuitton. Eerder dit jaar oordeelde het de hoogste Europese rechter dat Google niet verantwoordelijk is voor merkinbreuk via AdWords. Merkhouders klaagden dat concurrenten via AdWords advertentieruimte inkopen op hun merknamen.