Google Barometer is speciaal gericht op de Nederlandse markt en maakt gebruik van Google Insights for Search. De automatisch gegenereerde zoektrends vormen zogenaamde trendlijnen. De verschillende lijnen moeten inzicht geven in het zoekgedrag per branche.

"Zo geeft de Shopping-index weer of er momenteel veel wordt gezocht op shopping-gerelateerde woorden en de Hypotheek/lenen-index of er momenteel veel wordt gezocht op zoekwoorden in deze branche", aldus Google. Voor elke trendlijn analyseert Google duizenden zoekwoorden wat resulteert in een lijst met 'positieve zoekwoorden' en 'negatieve zoekwoorden'. Het zoekvolume van de positieve zoekwoorden minus het zoekvolume van de negatieve zoekwoorden vormt de trendlijn.

Zelf conclusies trekken

"Voorbeelden van positieve zoekwoorden in de Shopping-index zijn: 'merkkleding' en 'designkleding'. Negatieve zoekwoorden in de Shopping-index zijn 'tweedehands' en 'goedkope kleding'. De algemene trendlijn wordt berekend op basis van het totaal van alle branchetrendlijnen", aldus Google. Deze gegenereerde branchetrendlijnen kunnen worden afgezet tegen macro-economische lijnen. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld kiezen voor Koopbereidheid, Economische Groei, Werkeloosheidspercentage of Consumentenvertrouwen.

Deze macro-economische factoren zijn gebaseerd op cijfers van het CBS, de Europese Centrale Bank en Google Finance. Het is de bedoeling dat gebruikers "zelf een conclusie trekken" uit de gegenereerde grafieken. Naast de Shopping-index kan er gekozen worden voor de Autobranche-, Reis-, Hypotheek/lenen- en de Werk/banen-index.

Google Export Adviser

Google Barometer is ontwikkeld door het Britse bedrijf Essence. Dat bedrijf maakte bijvoorbeeld ook Google Export Adviser, een dienst die ondernemers helpt inschatten hoe groot een bepaalde exportmarkt is voor bepaalde producten.