Google heeft in de eerste drie maanden van dit jaar liefst 5,47 miljoen dollar uitgegeven aan de lobby in Washington. Dat schrijft Computerworld.com. Daarmee stijgen de lobbyuitgaven van Google in vier jaar tijd van 1 miljoen dollar per maand naar bijna het dubbele. De lobby van Google richt zich direct op de belangen van zijn online advertentiemodel en privacy, en indirect op internationale belastinghervormingen en dronetechnologie.

Hoe komt Computerworld aan die cijfers? Datis heel makkelijk: het Amerikaanse bedrijfsleven is verplicht een document op te stellen en in te leveren waarin uit de doeken wordt gedaan wat zij aan lobby uitgeven. Die transparantie is in Europa ver te zoeken. En dat terwijl er in Brussel inmiddels vergelijkbare bedragen worden uitgegeven aan lobby, zeker door Google in zijn zoekmachinetwist met de Europese marktbewakers en in het gevecht om het vergaren en vermarkten van persoonlijke data van burgers bij het Europees Parlement.

Ook Apple, Amazon, Microsoft spenderen miljoenen

Ook de bedragen die Apple en Amazon uitgeven aan lobbyactiviteiten in Washington zijn bekend. Apple geeft 1,24 miljoen dollar uit, meer dan ooit. Apple mikt op belangenverdediging in digitale boeken, internationale handel, patenten en copyright en diversiteit op de werkplek. Amazon boekt ook een record met 1,91 miljoen dollar in drie maanden, waarbij het werkt aan beinvloeding over de meldingsplicht bij lekken, het hervormen van de postmarkt, cloudbeveiliging en het kunnen aannemen van goed geschoolde immigranten.

Facebook en Microsoft geven minder uit dan de maanden ervoor. Toch gaat daar 2,44 miljoen en 1,89 miljoen dollar respectievelijk naar de lobby in Washington. Blackberry gaf dit jaar overigens nog geen dollarcent uit in tegenstelling tot vorig jaar. Het bedrijf zal simpelweg geen los geld meer hebben.

Lees ook: De doorgeslagen macht van de techlobby, onderdeel van ons dossier datagraaien.