Tot op heden voert Google updates voor zijn online-kantoorpakket Apps gelijk door, voor zowel consumenten als zakelijke gebruikers. Dit heeft al plotse wijzigingen opgeleverd in niet alleen het uiterlijk van de webapps maar ook in het functioneren daarvan. De internetreus splitst zijn SaaS (software as a service) nu in twee varianten, om beheerders tegemoet te komen.

'Patch Tuesday'

Enerzijds is er de zogenaamde scheduled release van Google Apps. Die is stabiel qua functies en interface, en krijgt wekelijks updates (op dinsdagen) die vooraf worden aangekondigd. Anderzijds is er een Rapid release die direct de nieuwste toevoegingen en tools krijgt. Beheerders kunnen zelf kiezen welke variant zij willen voor de eindgebruikers in hun organisatie.

“Als jouw organisatie voorheen de ‘Pre-release features’ had aangevinkt in het Google Apps control panel dan wordt je nu automatisch geplaatst op het Rapid Release-track. Je behoudt dus toegang tot nieuwe functies zodra die klaar zijn”, legt Google-manager Anna Mongayt uit op het Enterprise-blog. Het gaat om Google Docs, Contacts, Calendar, Sites en Gmail.

Zoals zakelijke software

De Rapid Release is Google Apps zoals de leverancier het bedoeld heeft: updates gelijk en voor alle gebruikers doorgevoerd. De eerstgenoemde variant is meer in lijn met de manier waarop zakelijke software wordt onderhouden door reguliere leveranciers: op vaste momenten, voorafgegaan door meldingen van wat eraan komt.

Beheerders van Google Apps-domeinen kunnen zich dan voorbereiden op functie- of interfaceveranderingen. Dat kan bijvoorbeeld het openen van poorten zijn in hun firewalls. Daarbij kunnen beheerders de aankomende updates testen op een eigen Apps-testdomein, en indien nodig gebruikers alvast informeren. De updates brengen ook interface-veranderingen, die gebruikers kunnen verwarren wat weer helpdesk-calls oplevert.

Klanten klaagden

Mongayt van Google geeft aan dat Apps-gebruikers met complexe it-omgevingen hadden geklaagd. Die klanten wilden meldingen vooraf voor nieuwe functies, in plaats van dat die meteen werden uitgerold naar hun eindgebruikers. De keuze tussen de reguliere en de speciale variant geeft beheerders de gewenste tijd om hun it-omgeving en eindgebruikers voor te bereiden op de aankomende veranderingen.

Tegenhouden van updates is niet aan de orde; het gaat alleen om enige vertraging in de uitrol. De vernieuwingen in de Rapid Release-variant komen na verloop van tijd terecht in de Scheduled Release-variant. Die krijgt updates in een wekelijkse cyclus. Google merkt op dat het wekelijkse tempo volgt na de aanvankelijke release van die nieuwe updates, wat dus gebeurd in het Rapid-traject.

Planning

Vervolgens krijgen Apps-beheerders in het Scheduled-traject tenminste een week vantevoren een melding van de aankomende nieuwe features, belooft Google. De planning staat ook in een Google Calendar-overzicht die op dit moment slechts tot 23 maart gevuld is. Het bedrijf houdt bij wat de huidige Rapid-variant bevat in een supportdocument. Dat is op dit moment niet toegankelijk vanuit Nederland, maar wel via een omweg.

De vernieuwingen in beide varianten zijn wel door Google getest voordat het die uitbrengt. Het gaat dus niet om een gewone en een bèta- of developer-variant, zoals bij bijvoorbeeld Google's webbrowser Chrome het geval is.

Google prijst de voordelen van instant-updates aan, waar het beheerders nu een rem voor geeft: