Het internetbedrijf uitte de beschuldiging tijdens een hoorzitting van het Europese Parlement over de toegenomen inbreuk van internet op de privacy van burgers.

Vermenging

Google wil voor 3,1 miljard dollar het advertentiebedrijf DoubleClick overnemen. Vorige maand keurde de Amerikaanse FTC (Federal Trade Commission) de deal goed, maar Eurocommissaris Kroes onderzoekt de beoogde overname nog. Sommige fracties in het Europees Parlement vrezen dat de overname de privacy van Europese internetters in gevaar kan brengen.

Na uiteenzettingen van een FTC-afgevaardigde, Amerikaanse en Europese privacyvoorvechters en Europarlementariërs over de gevolgen van de overname, kreeg Peter Fleischer, verantwoordelijk voor Googles privacybeleid, het woord. Hij vond dat de discussie over de gevolgen voor de privacy ten onrechte werd vermengd met de kwestie van het mededingingsrecht. "Ik begrijp dat mensen dit blijven rondvertellen in Europa, nadat zij hebben verloren in de VS", aldus een boze Fleischer.

Repliek

De Nederlandse Europarlementariër Sophie in 't Veld diende Fleischer van repliek. "Jullie willen die persoonlijke data hebben omdat die een voorsprong geeft op de concurrentie. Dat is zakelijk en dus houdt de privacykwestie verband met het mededingingsrecht. Het bezit van die data is marktvermogen."

Pamela Harbour van de FTC was het daar niet mee eens. Zij en haar vier collega's bij de mededingingsautoriteit volgden de traditionele aanpak en lieten privacyvraagstukken buiten beschouwing. Ook de Europese Commissie zal de privacykwestie niet laten meetellen. In de afgelopen zes jaar heeft het geen enkele door de Amerikanen goedgekeurde overname afgewezen.

Fleischer probeerde de Europarlementariërs gerust te stellen door te zeggen dat Google geen persoonlijke dossiers opbouwt op basis van hun zoekacties. Alleen worden de juiste advertenties bij de juiste zoektermen getoond, aldus Fleischer.