Google is sinds eind vorig jaar bezig de algoritmes voor de zoekmachine bij te werken. De zoekmachine kijkt voortaan niet meer alleen naar een website zelf en naar links op andere sites, ook worden de 'keywords' beter onder de loep genomen", legt Gert-Jan Munneke uit van Traffic4u, een marketingbureau voor zoekmachines. "Google heeft extra criteria toegevoegd waarmee websites worden beoordeeld." Het gevolg van de algoritme-update is dat heel veel sites anders worden beoordeeld en dat de zoekresultaten behoorlijk zijn gewijzigd. "Vorig jaar merkte je al verschil bij Amerikaanse zoekwoorden, maar sinds een maand is het ook duidelijk zichtbaar bij Nederlandse zoekwoorden." "We kregen veel reacties van bedrijven die aan ons vragen waarom hun site bij bepaalde zoekwoorden niet meer tussen de resultaten verschijnt", aldus Munneke. Dit werd onder meer bevestigd in nieuwsgroepen door enkele Google-medewerkers. Munneke is overigens wel voorstander van de veranderingen bij Google. De zoekresultaten worden er wel beter van, maar het wordt, volgens Munneke, voor bedrijven wel steeds moeilijker om zelf ervoor te zorgen dat ze makkelijk en snel gevonden worden.