Google heeft in het afgelopen kwartaal 2,06 miljoen dollar uitgegeven aan lobbyprojecten in de Verenigde Staten. Het bedrijf haalde met dat bedrag voor het eerst Microsoft in. Dat bedrijf blijft steken op een lobbybudget van 1,85 miljoen.

54 procent groei

De softwaregigant uit Redmond gaf daarmee ongeveer hetzelfde uit aan lobbyisten als in dezelfde periode een jaar geleden. Het budget van Google groeide ten opzichte van vorig jaar echter met 54 procent, zo meldt BusinessWeek. Google gaf zoveel uit aan lobbyen omdat het bijvoorbeeld grote overheidsdiensten wil overhalen om gebruik te maken van Google Apps.

Daarnaast gaf het bedrijf veel geld uit om klachten aan te vechten die anderen bij de overheid hadden ingediend. Niet zelden kwamen deze klachten uit Redmond. Zo vocht Microsoft de overname van ITA Software door Google aan. Overigens negeerde het Amerikaanse ministerie van justitie Microsofts klachten en mocht Google dat bedrijf toch inlijven.

Immigratiebeleid

Microsoft gaf volgens BusinessWeek op haar beurt geld uit aan een lobby voor de online distributie van boeken die niet meer gedrukt worden. Ook lobbyde het bedrijf voor online veiligheid, online veiligheid voor kinderen, onderwijs in wiskunde en natuurkunde, maar opvallend genoeg ook voor hervorming van het Amerikaanse zorgstelsel en het Amerikaanse immigratiebeleid.