Google wilde YouTube per se hebben omdat die online-videodienst veel sneller groeide dan het eigen platform, Google Video. Daarom bood de internetgigant uiteindelijk 1 miljard dollar meer dan de 600 à 700 miljoen dollar waarop het YouTube toen waardeerde.

Dat heeft Google-ceo Eric Schmidt afgelopen voorjaar onder ede verklaard in de rechtszaak van mediaconcern Viacom tegen YouTube. Die verklaring is nu naar buiten gekomen. Ict-nieuwssite CNet beschikt over een uitdraai van de getuigenis. Viacom eiste in maart 2007 een schadevergoeding van 1 miljard van YouTube. De videosite zou namelijk boordevol staan met illegale video's, wat neer zou komen op "grootschalige, doelbewuste schending van het auteursrecht".

Concurrentie overbieden

Schmidt waardeerde YouTube zelf op 600 à 700 miljoen dollar. Hij wist de Raad van Bestuur van Google ervan te overtuigen om in oktober 2006 een bod te doen van 1,65 miljard dollar. Dit blijkt uit het kruisverhoor van Schmidt door een Viacom-advocaat.

Er waren twee redenen voor Google's bereidheid om zo'n megapremie te betalen. Ten eerste had YouTube op dat moment een enorm momentum, het groeide veel sneller dan Google Video. Ten tweede vermoedde Google dat ook rivalen als Microsoft of Yahoo de videosite wilden kopen, wat de prijs nog verder opdreef.

Drm-systeem cruciaal

Inmiddels is YouTube van paria tot Hollywood-vriend uitgegroeid. Het bedrijf sluit aan de lopende band overeenkomsten met filmstudio's, muzieklabels en tv-stations voor de verspreiding van hun content. Daarbij is het door Google ontwikkelde drm-systeem Content ID van cruciaal belang.

Dit geeft contentbedrijven de mogelijkheid om illegaal upgeloade filmpjes te gelde te maken door er advertenties naast te zetten. Desgewenst worden de uploads verwijderd. Dit systeem kwam tot stand onder druk van Viacom, die echter nog steeds vasthoudt aan de 1 miljard vergoeding voor eerder geleden schade.

Binnenkort winst

De deals met andere mediabedrijven genereren eindelijk de broodnodige omzet. Broodnodig, want YouTube heeft gigantische hostingkosten. Eerder dit jaar becijferde een analist dat YouTube 470 miljoen verlies zou lijden. Google zelf stelt dat de kosten veel lager liggen en dat de overeenkomsten met de contentindustrie zijn vruchten beginnen af te werpen. YouTube zou "binnenkort" winst gaan maken, aldus de eigenaar.