Google zou de makers van Adblock Plus, de Chrome- en Firefox-extensie waarmee advertenties op websites zijn te blokkeren, geld hebben betaald om zo zijn eigen advertenties zichtbaar te houden. Dat schrijft de Oostenrijkse nieuwssite Horizont. Google zou een van de bedrijven zijn die Eyeo, het bedrijf achter Adblock Plus, betalen om te worden opgenomen in de 'whitelist' van de extensie, waardoor hun advertenties niet worden geblokkeerd door de gratis versie van Adblock.

Whitelist

Sinds 2011 heeft ABP een zogeheten Acceptable Ads-whitelist, bedoeld voor 'niet-storende' advertenties die zichtbaar moeten blijven. De reden dat bedrijven voor opname op de whitelist moeten betalen is volgens Eyeo dat 'het inspanning kost om de lijst te beheren en dat die taak niet is uit te voeren door vrijwilligers'. "Daardoor worden we betaald door sommige grote internetbedrijven die ingetogen advertenties aanbieden."

Hoeveel Google aan Eyeo, het bedrijf achter Adblock Plus heeft betaald, is volgens Horizont niet duidelijk. Google heeft nog geen commentaar gegeve. De namen van andere grote internetbedrijven die hetzelfde doen zijn niet bekend. Adblock Plus (ABP) is een van de meest populaire browserextensies.

Android

Curieus is dat Google in maart de Android-app van Adblock nog verwijderde uit zijn Play-store. De app zou volgens Google met het blokkeren van advertenties 'op een niet toegestane manier andere apps belemmeren'. De digitale burgerrechtenbeweging EFF vond toen dat Google, die altijd openheid predikt, met het weren van advertentieblockers uit de Play Store 'verraad pleegt richting zijn principes en gebruikers'