Afgelopen woensdag meldde Click Forensics dat het aantal gevallen van klikfraude in het vierde kwartaal naar 17,1 procent is gestegen: de hoogste stand sinds het bedrijf in april 2006 op deze vorm van fraude begon te controleren. Maar Google, dat een groot deel van zijn inkomsten haalt uit online advertentiekliks, heeft grote twijfels bij de waarde van het rapport.

Klikfraude vindt plaats als iemand per ongeluk (of expres, maar met verkeerde bedoelingen) op een online advertentie klikt die via het pay-per-click (PPC) model is verkocht. Het komt bijvoorbeeld voor dat concurrerende bedrijven op de advertenties van hun rivaal klikken om daar de kosten op te drijven. Ook zijn er gevallen bekend van uitgevers die zelf op de PPC-advertenties op hun sites klikken om zo hun inkomsten op te krikken. Uiteindelijk worden alle kliks meegeteld die uiteindelijk weinig tot geen waarde hebben voor de adverteerder – dus ook wanneer iemand per ongeluk op een advertentie klikt, of tweemaal achtereen.

Veel te ruime definitie

Volgens Google is de manier waarop Click Forensics zijn informatie verzamelt niet correct. “In hun cijfers blijven ze kliks meenemen die Google zelf niet doorberekent aan zijn adverteerders omdat ze frauduleus zijn, en dus is het geen juiste inschatting van klikfraude,” meldde een Google woordvoerder aan IDG nieuwsservice per email.

“Daar komt bij dat hun schattingen nog nooit overeen zijn gekomen met de ongeldige kliks die we hier bij Google zien, en waarvan we al eerder hebben gezegd dat ze rond de 10 procent van alle kliks liggen in ieder kwartaal sinds de lancering van AdWords in 2002,” meldt zij.

Google en Click Forensics zijn al eerder in aanvaring gekomen over de omvang van de klikfraude. Google beschuldigde Click Forensics ervan een verkeerde methodiek te hanteren en misleidende resultaten te produceren om het probleem groter te doen lijken dan het werkelijk is. Andersom beschuldigt Click Forensics Google ervan dat het met opzet het probleem bagatelliseert.

Samenwerking

Afgelopen oktober begon Google tot ieders verrassing een samenwerking met Click Forensics, waarin ze overeenkwamen dat ze de elektronisch gegenereerde kwaliteitsrapporten zouden accepteren die worden aangeleverd door de Click Forensics FACTr service. Maar inmiddels is wel duidelijk dat de bedrijven nog steeds geen overeenstemming hebben bereikt over de manier waarop klikfraude wordt gemeten.

Search advertising is de belangrijkste vorm van online adverteren, waarin inmiddels zo’n 40 procent van alle online advertentieuitgaven omgaan. Google is daarbij veruit de grootste leverancier van deze advertentievorm: naar schatting neemt het bedrijf meer dan 70 procent van de inkomsten uit zoek-advertenties voor zijn rekening.

Click Forensics genereert zijn klikfrauderapport ieder kwartaal met behulp van de Click Fraud Index, waarin de gegevens worden verzameld van meer dan 4.500 online adverteerders en agentschappen die gebruikmaken van de advertentieservices van alle grote zoekmachines.

Bron: Infoworld.nl