Dit blijkt uit de meest recente cijfers van marketingbureau Checkit dat elk kwartaal onderzoek doet naar de marktaandelen van zoekmachines in Nederland. Ondanks dat Ilse nog altijd meer dan twee keer zo groot is als Google, stijgt de Nederlandse zoekmachine maar nauwelijks in aandeel. In het derde kwartaal van dit jaar had Ilse een aandeel van 42,4 procent. Dat was in het tweede kwartaal nog 42 procent. Google daarentegen had in het tweede kwartaal nog een aandeel van 13 procent, maar wist een winst van meer dan iets meer dan 4 procentpunt te boeken: de zoekmachine die bekend staat om zijn eenvoud, behaalt in het derde kwartaal een marktaandeel van 17,2 procent. Grote verliezer in het rijtje is Vindex. Moest deze zoekmachine in het tweede kwartaal zijn tweede positie al afstaan aan Google, het marktaandeel zakt nu nog verder weg: van 12 procent naar 8,4 procent. Checkit bepaalt de marktaandelen van de zoekmachines op basis van de bezoekersinformatie die NedStat bijhoudt. Een marktaandeel van 8 procent voor Vindex betekent dus dat 8 procent van de bezoekers die via een zoekopdracht op een pagina met een NedStat-teller komt, bij Vindex vandaan komt. Altavista heeft de afgelopen tijd een sterke daling laten zien. Ten opzichte van het tweede kwartaal maakt de zoekmachines toch weer een kleine stijging door als het gaat om de Nederlandstalige editie: van 8,1 naar 8,3 procent. De Amerikaanse editie maakt een sterke duik: van 10,7 naar 4,8 in het derde kwartaal. De zoekmachine Altavista, die van oudsher zeer populair was op internet, maakt moeilijke tijden door. Veel van de lokale sites zijn een aantal maanden geleden al in de slaapstand gezet: dat betekent dat de informatie niet meer ververst wordt. Nieuwe sites worden niet meer geïndexeerd. Ook de moedersite, altavista.com, wordt nauwelijks meer bijgewerkt. In september werd bekend dat het bedrijf 160 van de 500 werknemers de laan uitstuurt. Bovendien werd vorige maand een nieuwe topman aangesteld: James Barnett. Aan hem is de lastige taak van AltaVista weer een gezond bedrijf te maken.