Het uitvallen van Google’s e-maildienst Gmail deze week heeft het bedrijf veel kritiek opgeleverd. Ook de klacht dat de zoekgigant weinig communicatief is kwam langs. Dat betreft niet alleen de bereikbaarheid van woordvoerders of techneuten over de aard en – vooral – verwachte duur van de storing.

Het gaat ook om een simpele weergave van de diensten, zoals veel telecombedrijven, isp’s en SaaS-aanbieders allang bieden. Voorbeelden zijn de statuspagina’s van salesforce.com, aanbieder van online-CRM (customer relationship management) en die van Amazon, aanbieder van online-opslag en -rekenkracht.

Overzicht

Google reageert daar nu vlot op: meteen na de storing onthult het een dashboard. Daarop is de status van de diverse SaaS-diensten zichtbaar. Dat is niet alleen een actueel overzicht, maar omvat ook de afgelopen dagen. Zo te zien is Google met deze metingen begonnen op 16 februari. Dat is in ieder geval de ‘oudste datum’ waarheen terug te bladeren is. Het statusoverzicht bevat ook links naar meer informatie, bijvoorbeeld over de Gmail-storing van deze week.

Het dashboard is niet alleen nice-to-know informatie voor consumenten. Het biedt zakelijke gebruikers, die betalen voor Google Apps, een middel om naleving van de SLA (service level agreement) te controleren. Overigens heeft Google zakelijke gebruikers van Gmail al een compensatie gegeven: 15 dagen gratis gebruik.