Google boekte het afgelopen kwartaal een winst van 12,21 miljard dollar, een groei van 35 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De winst is te danken aan een grote stijging in de advertentie-inkomsten. Gebruikers van Google klikten het afgelopen kwartaal 42 procent meer op banners en advertenties dan een kwartaal eerder.

Android zorgt voor kliks

Analist Colin Sebastian van financieel bedrijf Robert W. Baird & Co zegt in Businessweek dat de verwachtingen laag waren. “Deze groei is ongetwijfeld beïnvloed door mobiele apparaten", aldus Sebastian. Vorig jaar kocht Google hardwarefabrikant Motorola om de mobiele tak te versterken.

Motorola draaide in het tweede kwartaal een verlies van 233 miljoen dollar. Met de aankoop van de fabrikant hoopt Google het besturingssysteem Android te versterken in diverse patentzaken. Google verdient maar weinig aan het besturingssysteem, maar Android geeft Google toegang tot honderden miljoenen gebruikers die potentieel op advertenties klikken.

Bing wil ook

Microsoft lijkt zich ondertussen op te maken voor een nieuw offensief op de online advertentiemarkt. Het afgelopen kwartaal schreef het bedrijf de aankoop af van een marketingbedrijf dat de concurrentie aangaat met doubleclick. Ondertussen zijn de advertentie-inkomsten van Bing het afgelopen kwartaal met 8 procent gestegen.