Bij de presentatie van de kwartaalcijfers meldt Google trots dat het de eerste vette oogsten binnenhaalt van wat afgelopen jaren is gezaaid. Het gaat om de investeringen in display-advertenties (de overname van DoubleClick), online video (YouTube) en mobiel (Android en mobiele Google-diensten).

Analisten maakten zich jarenlang zorgen of en wanneer deze nieuwe fronten iets zouden gaan opleveren. Tegelijkertijd bleef daardoor de kritiek dat Google teveel op één paard wedt, namelijk AdWords/AdSense.

Nieuwe melkkoeien

Maar Mountain View verbaasde analisten met de mededeling dat de omzet van display al goed is voor 2,5 miljard dollar op jaarbasis. En advertenties op de mobiel, via Android maar vooral de dominante mobiele zoekmachine, wordt een gigantische melkkoe.

De omzet daarvan voor Google is reeds meer dan 1 miljard op jaarbasis. En ook YouTube, waarvan criticasters lang stelden dat het een geldverslindend blok aan het been was, wordt in rap tempo te gelde gemaakt. Google toont nu advertenties op 2 miljard YouTube-pagina’s per week.

Al met al steeg de omzet afgelopen kwartaal ten opzichte van 2009 met 23 procent, de winst groeide zelfs met 32 procent.