Google experimenteert in de VS met banners op basis van zoekopdrachten. Search Engine Land schrijft over de advertentie die het beeld van de resultatenpagina behoorlijk domineert. Een marketingbedrijf heeft deze nieuwe zoekpagina getweet (zie afbeelding hieronder). Het verschijnen van een banner is opvallend, omdat Google eerder nog beloofde nooit banners op de resultatenpagina of hoofdpagina op te nemen.

Read my lips

Toenmalige onderdirecteur Marissa Mayer, nu CEO van Yahoo, stelde in 2005 een blogpost dat Google geen banners zou voeren op de hoofdpagina, als reactie over de onrust na een overeenkomst met AOL. “Er zullen geen banner-advertenties op de hoofdpagina of de zoekresultatenpagina komen. Er zullen geen vreemde, opvallende, grafische dingetjes over de Google-site vliegen of omhoog komen. Ooit.”

Deze blogpost wordt aangehaald nu Google toch experimenteert met banner-advertenties. Het zoekbedrijf benadrukt dat het om een kleine test gaat waarbij banners bij 'minder dan vijf procent' van de zoekresultaten in de VS worden getoond. Dan zijn toch snel ettelijke tientallen miljoenen banners per dag. Momenteel hebben dertig adverteerders zich aangesloten bij het experiment.

De nieuwe zoekresultatenpagina, zoals getweet door SynrgyHQ