Volgens de zoekgigant wordt het Apps-platform op dit moment gebruikt door meer dan 2 miljoen bedrijven. Google Apps is een online tegenhanger van de meer traditionele Office-software van Microsoft, maar biedt naast kantoorapplicaties ook e-mail- en kalenderfunctionaliteit. Met onder meer campagnes in Groot-Brittanni├ź, Frankrijk en Japan zet Google een zeldzame stap in de markt van massa-advertenties.

Microsoft en IBM zijn op dit moment marktleiders op het gebied van zakelijke e-mail. Google probeert gebruikers ervan te overtuigen over te stappen naar zijn diensten in de cloud. Volgens het bedrijf stappen er dagelijks "duizenden gebruikers over op Google Apps".

'Duurt nog jaren'

Blijkbaar slaat deze 'Gone Google'-campagne zo aan dat het bedrijf besloten heeft de campagne uit te breiden naar de rest van de wereld. Toch gaat Google het nog moeilijk krijgen, aldus Gartner-analist Tom Austin tegenover Reuters.

Volgens hem gaan de meeste bedrijven uiteindelijk wel overstappen op cloud e-mail, maar gaat dit nog jaren duren. Bovendien zitten Microsoft en IBM ook niet stil. Ook Cisco zou bezig zijn met het ontwikkelen van zijn eigen clouddiensten.

Klein onderdeel van Google

Google Apps haalt op dit moment slechts een klein deel van de omzet van het bedrijf binnen. Maar het is wel winstgevend en is goed voor een paar honderd miljoen dollar per jaar. De hele omzet van het internetbedrijf komt uit op een forse 22 miljard dollar.

Eric Schmidt, ceo van de zoekgigant, maakte onlangs bekend meer aandacht te willen besteden aan oplossingen voor bedrijven. Hoeveel wordt uitgegeven aan de wereldwijde campagne is niet bekend.