Vlak voor de deadline van eurocommissaris Almunia heeft Google een voorstel gedaan met aanpassingen aan zijn zoekmachine en AdWords-beleid om een dreigende antitrustzaak af te wentelen. Dat bevestigt de Europese Commissie tegenover Webwereld, nadat Reuters het eerder meldde.

Bronnen melden AllThingsD dat het schikkingsvoorstel op punten praktisch identiek is aan de schikking die Google begin januari trof met de Amerikaanse waakhond FTC. Google is bereid zijn AdWords meer open te gooien, en ook kunnen verticale zoekmachines hun content uit Google verwijderen, zonder dat ze geheel uit de index worden verbannen.

Patentonderzoek Motorola blijft apart

Omdat de eisen van Almunia echter verder gaan dan die van de FTC, zou Google ook bereid zijn om eigen content en zelfpromotie duidelijker te labelen op de resultatenpagina. Aan de andere kant doet Google geen voorstellen om de vermeende machtsmisbruik van essentiële patenten door Motorola in te tomen. In Amerika heeft Google die patentzaak samen met de zoekzaak geschikt, maar in Europa blijft het patentonderzoek dus apart. Dat onderzoek loopt sinds april vorig jaar.