Google kocht de aandelen in Baidu in juni 2004 voor 5 miljoen dollar, en werd gezien als een mogelijke koper van de Chinese zoekmachine. In een reactie tegenover Eweek verklaarde Google-woordvoerder Debbie Frost: "Het is altijd ons doel geweest om zelf succesvol te worden in China en daar concentreren we ons nu op."

Google verkocht de aandelen al op 25 mei, maar de verkoop werd pas woensdag bekend door een publicatie van de Amerikaanse beurswaakhond SEC. De prijs van een aandeel Baidu daalde met 5,3 procent tot een kleine 80 dollar, toen het nieuws bekend werd.

Google is zelf actief in China, waar het marktaandeel ver achterblijft bij dat van Baidu. Eerder deze week bleek uit onderzoek van marktonderzoeker Analysys dat Google in China echter nog een concurrent voor zich moet dulden. Na marktlieder Baidu met een aandeel van 43,9 procent is Yahoo de populairste zoekmachine in het land (21,1 procent). Google staat op de derde plaats met een marktaandeel van 13,2 procent in het eerste kwartaal van 2006, zo meldt ChinaTechNews.com.

Vorige week bleek uit een test van lobbygroep Reporters without Borders echter dat de zoekresultaten van de Chinese Yahoo-site meer gecensureerd zijn dan die van Google en Baidu.