"Maandag 28 april 2008 is Nederlands grootste erotische zoekmachine "Porno Ogle" gelanceerd. De zoekmachine heeft momenteel meer dan 25.000 erotische films geïndexeerd van de verschillende Nederlandse aanbieders", zo meldde R. Docter, de man achter de pornozoeker, maandag.

Behalve groot is Pornoogle vooral hardcore: op de tagcloud op de homepage staat prominent het woord 'foltering', overigens samen met andere opmerkelijke termen als 'goedmaken', 'voetbalvrouwen' en 'drol'.

Juridische alarmbellen

Wordt Google hier blij van? Nou nee, zo bevestigt Jeroen Schouten, jurist bij Google Nederland, desgevraagd. Schouten wil niet op de feiten vooruitlopen, maar geeft wel aan dat 'de associatie met onze merknaam Google hier sterk aanwezig is'. Dat en de combinatie met porno én een zoekmachine doet in het Google-kantoor aan de Zuidas de alarmbellen rinkelen.

"Ik ga in overleg met onze externe juridische adviseurs beoordelen in hoeverre dit een inbreuk een merkenrecht is. Als dat zo is, is het niet onwaarschijnlijk dat we hier actie tegen ondernemen", aldus Schouten. Volgens hem gaat dat overigens eerst 'heel vriendelijk'.

Onlangs mocht de beheerder van Googles.nl zijn domeinnaam en website houden nadat hij zijn logo had aangepast. Maar vaak kiezen domeineigenaren eieren voor hun geld als zij geconfronteerd worden met brieven van Google's advocaten. Vorig jaar werden nog zes 'google-kaapdomeinen' in Nederlands beheer offline gehaald na druk van de Britse dependance van Google.

Twijfelachtige zaak

Docter is zich van geen kwaad bewust. Volgens hem is zijn 'erotische zoekdienst' afgeleid van de woorden "Porno" en "Ogle". Dat laatste staat in deze voor een county (provincie) in de Amerikaanse staat Illinois, zo stelt Docter tegenover Webwereld. Verder verwacht hij niet dat Google stappen gaat ondernemen, 'omdat Booble.com ook nog steeds bestaat.'

Maar volgens Arnoud Engelfriet, juridisch expert bij bureau ICTRecht, gaat die vlieger niet op. "Booble was een parodie. Deze site is zuiver commercieel", aldus Engelfriet in een reactie. Hij vindt Porno Ogle 'een twijfelachtige zaak' en de combinatie van de twee woorden 'geen sterk argument'.

"Het komt op mij over als een achteraf verzonnen verklaring. Maar zelfs als je een legitieme uitleg hebt voor jouw merknaam, kun je nog steeds merkinbreuk plegen. De vraag is namelijk of je verwarring sticht met het oudere merk, niet of je de naam zelf bedacht hebt."

Volgens Engelfriet lijkt er overigens in dit geval weinig kans op verwarring tussen de twee zoekdiensten, een argument dat vaak wordt gebruikt door de 'gedupeerde' merknaamhouder. "Google kan dan alleen nog betogen dat afbreuk wordt gedaan aan haar reputatie. En dat is bij porno al snel het geval."