De zoekgigant hoopt om in de toekomst ooit een dergelijke telefoondienst te kunnen aanbieden, zo melden bronnen die nauw betrokken zijn bij de plannen aan The Wall Street Journal (betaalde toegang). Ook schijnt Google te werken aan een prototype telefoon waarop alle Google-applicaties optimaal benut kunnen worden, aldus de bronnen.

Google zelf weigert nog altijd commentaar te geven op de geruchten. Een woordvoerder wil wel zeggen dat het bedrijf overeenkomsten aan het sluiten is met bijna alle mobiele providers en fabrikanten. Het bedrijf hoopt op die manier Google search en andere applicaties breder aan te kunnen bieden. Momenteel is Google bezig met het opstellen van specificaties en met het schrijven van software voor mobiele telefoons. Zodat mobiele telefoons optimaal overweg kunnen met Google-applicaties.

De zoekgigant heeft eveneens aangekondigd dat het van plan is om te gaan bieden op licenties voor draadloze netwerken, waardoor het op de lange termijn een eigen mobiel netwerk zou kunnen aanleggen.

Hoewel Google met grote namen in de mobiele industrie aan het praten is, heeft Verizon een partnerschap met de zoekgigant geweigerd. Verizon-topman Lowell McAdam stelt dat Google een te groot aandeel eiste van de advertentieinkomsten. "Uiteindelijk is het een strijd om de advertentieinkomsten op de mobiele markt", zegt Verizon-topman Lowell McAdam.

In mei zei Google-topman Eric Schmidt nog dat advertenties voor mobiele telefoons veel interessanter zijn dan advertenties die niet geschikt zijn voor mobiele telefoons. "Het interessante aan advertenties voor mobiele telefoons is dat ze twee keer zo winstgevend zijn, omdat het gaat om persoonlijke advertenties", aldus Schmidt tijdens de D: All Things Digital Conference.

De wereldwijde advertentieinkomsten uit de mobiele markt waren vorig jaar goed voor 1,5 miljard dollar, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Emarketer. Het onderzoeksbureau verwacht dat dit bedrag in 2011 kan oplopen tot 14 miljard dollar.