Bij het mobiele gebruik van de zoekmachine komt het regelmatig voor dat de resultaten leiden naar websites die verzoeken vanuit een smartphone niet op de juiste manier kunnen afhandelen. Zo komt het voor dat het klikken op een link niet leidt tot het bezoeken van de getoonde webpagina, maar dat de gebruiker wordt omgeleid naar de mobiele homepage van de betreffende aanbieder. Vervolgens is de pagina die je juist wilde zien nergens meer te vinden.

Aanduiding in de zoekresultaten

Google start nu met het aanduiden van dergelijke sites door onder het zoekresultaat aan te geven dat het waarschijnlijk leidt naar de homepage van de betreffende site in plaats van de specifieke webpagina waar de zoekterm is gevonden. Vervolgens kan de gebruiker klikken op 'try anyway'. Die mogelijkheid wordt vanaf nu getoond in de Verenigde Staten. Later wordt het mogelijk is andere landen.

Google haalt zo niet alleen een hoop ergernis weg bij gebruikers die door dergelijke onvolkomenheden niet bij het verwachte zoekresultaat komen, maar stuurt in zo'n geval ook een bericht naar de aanbieder van de website via Webmaster Tools in de sectie Smartphone Crawl Errors. Daar wordt aangegeven dat het gaat om een faulty redirect. Google adviseert in zulke gevallen gebruik te maken van responsive webdesign.