Gisteren kwam Apple onverwachts met wijzigingen in de voorwaarden die het stelt aan developers van iOS-apps voor iPhone en iPad. Nederlandse ontwikkelstudio’s prijzen de verandering, maar blijven tegelijkertijd sceptisch, mede vanwege de vage formuleringen die Apple gebruikt.

Antitrustonderzoek

Maar het grote nieuws is dat Adobe en Google nu vrij spel denken te hebben. De vorige versie van de voorwaarden sloot ontwikkelsoftware van Adobe uit die met Flash via een conversietool (Packager) apps voor iOS maakt. Tevens verbood Apple, terwijl het zijn eigen iAd onthulde, andere mobiele advertentiemakelaars die ‘niet neutraal’ waren, omdat ze bijvoorbeeld een rivaliserend mobiel OS hebben. Daarmee dreigde Apple Google's mobiele reclameplatform AdMob te weren van de iPhone en iPad, al is nog niet tot een daadwerkelijke blokkade gekomen.

De maatregelen leidden tot veel controverse en zelfs de Amerikaanse marktwaakhond FTC startte een antitrustonderzoek. Onder deze druk laat Apple nu de teugels vieren, tot grote vreugde van Adobe en Google.

Geen Flash in browser

“Wij gaan weer door met het verder ontwikkelen van deze functie voor toekomstige releases”, juicht Adobe. “Dit is fantastisch nieuws voor ontwikkelaars, en we krijgen berichten dat Packager-apps reeds worden toegelaten tot de App Store. We wijzen er wel op dat Apple’s beperkingen voor Flash in de browser van iOS nog steeds van kracht zijn.”

AdMob kan door

Ook Google blogt opgelucht dat AdMob, waarvoor het vorig jaar 750 miljoen dollar betaalde, op iOS mag blijven. “Anders dan de vorige versie, geven de nieuwe voorwaarden Apple developers de keuze uit verschillende advertentieplatforms (inclusief Google’s AdMob) om geld te verdienen met hun apps. […] We zijn blij dat Apple zijn voorwaarden heeft verhelderd.”