Volgens Google beweert Autonomy in de zogenaamde 'white paper' dat de zoekdienst Search Appliance van Google 'niet alle belangrijke content indexeert'.

'Juist wel voor alle data'

"Google Search Appliance is juist ontwikkeld om alle content binnen een onderneming te indexeren, of het nu gaat om gedeelde bestanden, intranets, databases of realtime data. Het kan allemaal prima doorzocht worden door middel van één enkele zoekquery", aldus Nintin Mantani, productmanager van Google, op zijn blog.

Daarnaast stelt de white paper van Autonomy dat er nog steeds gewerkt wordt aan de capaciteiten van Google. "Maar dat is zeker waar", schrijft Mantani. "We zijn constant bezig met het verbeteren van de dienst, om zeker te zijn dat deze out-of-the-box zo effectief mogelijk blijft."

"Google heeft daarnaast in de afgelopen drie maanden zelf zeven nieuwe tests opgezet, en niet laten doen door derden, zoals Autonomy beweert", aldus Mantani.

'Google hanteert lagere standaarden'

In een reactie zegt CEO Michael Lynch van Autonomy dat Google's applicatie nog niet kan voldoen aan veiligheidsstandandaarden en connectiviteitsissues die high-end eindgebruikers verwachten van een dergelijke dienst. "Autonomy is al jaren in deze business bezig, Google moet inzien dat je niet zomaar in de markt voor zoekoplossingen voor grote ondernemingen stapt", meent Lynch.

Google kent tekortkomingen

Ondertussen geeft ook CMS watch, in een december verschenen rapport, aan dat de technologie van Google enkele tekortkomingen heeft, waaronder geavanceerde tuning-tools. Die wel in zoekoplossingen van concurrenten te vinden zijn.

Volgens analist Guy Creese van de Burton Group ligt de waarheid in het midden. "Beide bedrijven hebben verschillende opvattingen over hoe een zakelijke zoekoplossing zou moeten functioneren. Autonomy investeert heel veel geld in oplossingen op maat en vraagt daar ook een prijs voor, terwijl Google denkt: 'dat kan ook makkelijker en goedkoper'."

Google bedient andere markt

"Google Search Appliance heeft wel degelijk een uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding wat voor een hoop bedrijven een uitkomst zou zijn. Die bedrijven zouden sowieso nooit een pak meer geld neerleggen voor een kwaliteitsdienst van Autonomy. Wel merk ik dat er bij Autonomy onvrede groeit over het onvermogen om zoekresultaten te finetunen."

Autonomy heeft vestigingen in Cambridge en San Francisco en is één van de grotere spelers in de markt voor zoekoplossingen voor ondernemingen. In het vierde kwartaal van 2007 behaalde het bedrijf omzet van 72,5 miljoen euro en een winst van 18 miljoen euro. Beide zijn aanzienlijk hoger uitgevallen in 2006.