Google Friend Connect en Facebook Connect moeten ervoor zorgen dat de mogelijkheden van sociale netwerken internetbreed beschikbaar worden. Dit betekent onder andere dat het mogelijk is om met een Google- of Facebook-account in te loggen op andere websites die deze logins ondersteunen.

Op die manier hoeven gebruikers niet voor iedere website een apart account aan te maken. Het initiatief is niet nieuw, MySpace presenteerde eerder al het Data Availability Initiative, dat eenzelfde doelstelling heeft.

De data portability-programma's moeten er tegelijkertijd voor zorgen dat mensen content die ze invoeren op sites als Google, Facebook en MySpace, ergens anders kunnen gebruiken. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om profielinformatie, foto's, notities, de lijst met contactpersonen, reacties, status updates enzovoort.

Beschikbaar voor iedereen

Google liet eerder deze week weten dat Friend Connect beschikbaar is voor alle uitgevers van websites en dat de sociale features die beschikbaar zijn, eenvoudig door het toevoegen van kant-en-klaar-code. Hiermee zou technische kennis volgens Google niet noodzakelijk zijn. Om toegang te krijgen tot Friend Connect functies op een website, kan niet alleen ingelogd worden met inloggegevens van Google, maar ook inloggegevens van Yahoo, AOL en OpenID.

Facebook roept op tot promotie

Ondertussen raadt Facebook gebruikers aan om contact op te nemen met hun favoriete websites, met het verzoek om Facebook Connect te implementeren. Dit portability-programma van Facebook draait al op verschillende grote websites, zoals Citysearch, The Forum van CNN en The Insider van CBS.

Mark Zuckerberg, CEO van Facebook legt op zijn blog uit waarom het zo belangrijk is dat sites hieraan meewerken: "De partners met wie wij deze dienst lanceren vertegenwoordigen uiteraard maar een klein deel van de websites die je dagelijks gebruikt. Als je wilt dat dit aantal websites groeit, neem dan contact op met je favoriete websites en vertel ze dat je Facebook Connect wilt. Met jouw hulp kunnen we met z'n allen informatie beter delen via internet.

Connect geen Beacon

Het nieuwe systeem van Facebook doet enigszins denken aan het advertentieprogramma Beacon, dat vorig jaar werd gelanceerd en voor veel ophef zorgde. Niet lang na de lancering moest Facebook het advertentieprogramma aanpassen na aanhoudende protesten over de gevolgen voor de privacy. Medewerkers van het bedrijf hebben laten weten dat Facebook niet de intentie heeft om de advertentiemogelijkheden van Connect te exploiteren. Zij verwachten dat het aantal bezoekers aan de site dankzij de dienst zal toenemen, waardoor de reclame-inkomsten daarvan zullen stijgen.

Ruzie

Hoewel Facebook Connect en Google Friend Connect ervoor moeten zorgen dat er meer eenheid ontstaat tussen sociale netwerken en de rest van het internet, zorgt de lancering van deze initiatieven echter in bepaalde opzichten juist voor meer verdeeldheid.

Zo vlogen Google en Facebook elkaar kort na de aankondiging van elkaars diensten in de haren, hetgeen leidde tot een conflict dat nog altijd niet is opgelost. Facebook ontzegde Google's Friend Connect de toegang tot de gegevens van Facebook-gebruikers, met als reden dat het programma van Google de algemene voorwaarden van Facebook schendt. Dit, omdat Google volgens Facebook informatie over Facebook-gebruikers verspreidt onder ontwikkelaars, zonder dat de gebruikers daarvan op de hoogte zijn.