Dat meldt Michael Arrington van Techcrunch, een doorgaans zeer goed geïnformeerd techblog, op basis van een 'ingewijde'. Vier bedrijven zouden in onderhandeling zijn, waaronder internetreuzen Google en Microsoft. Die zouden beiden op het punt staan om een bod te doen.

Digg, geleidt door Jay Adelson en medeoprichter Kevin Rose, heeft zakenbank Allen & Co in de arm genomen om het onderste uit de kan te halen. Dat zal rond de 200 à 225 miljoen dollar zijn, zo schat Arrington.

Nieuws door het collectief

Digg is een zogenaamde sociale nieuwssite, waarbij de gebruikers het nieuws bepalen. De site heeft allerhande categorieën, en is vooral populair bij een jong, web- en techfähig publiek.

Gebruikers kunnen zelfs nieuwtjes aangeven door middel van een link en een korte beschrijving. Vervolgens beslissen anderen, door te stemmen, of de tip nieuwswaardig is of niet. De beste en mooiste verhalen komen zo middels 'de wijsheid van het collectief' vanzelf boven drijven, zo is het uitgangspunt. Het is echter niet immuun voor zelfpromotie en groepsmanipulatie.

De aangedragen onderwerpen worden in de regel fel bediscussieerd. Over de commentaren kan ook weer worden gestemd met 'duim omhoog' of 'duim naar beneden' (vergelijkbaar met het plus- en minsysteem van Webwereld).

Vaak gekloond

Het systeem heeft in de loop der tijd veel navolging gekregen in talloze Digg-klonen, zoals bijvoorbeeld Netscape (nu Propellor), Reddit en in Nederland eKudos en NuJij.

Geruchten over een verkoop van Digg doen al tijden de ronde. In 2006 werd het vergelijkbare Reddit gekocht door uitgever Condé Nast, en vorig werd ook Newsvine opgeslokt, door mediareus MSNBC.

Sinds juli vorig jaar heeft Digg een overeenkomst met Microsoft voor het plaatsten van advertenties op haar site. Die deal wordt automatisch ontbonden in geval van een overname.