Dat meldt CNet. Slashdot-beheerder Jeff Bates liet weten dat ook de onder software-ontwikkelaars populaire site overstapt op grotere banners. De traditionele banner blijft de norm, aldus Bates, maar adverteerders krijgen meer ruimte op de `news for nerds'-site. In een poging de inkomsten op peil te houden in de ingestorte advertentiemarkt zijn talloze vooraanstaande websites er dit jaar toe overgegaan om grotere banners als de `skyscraper' te plaatsen. De grote advertenties werden bovendien veelal zo geplaatst dat de bezoeker ze letterlijk niet meer kon missen. Zo staan bij CNet de banners middenin de nieuwsartikelen. Inmiddels heeft CNet overigens aangekondigd nog een stap verder te gaan. Bezoekers kunnen binnenkort advertenties verwachten die de gehele pagina zullen overlappen. Na enkele seconden komt dan de bezochte pagina weer in beeld. Hiermee maakt als het ware de tv-reclame zijn opwachting op internet. Bij Slashdot is het nog niet zo ver, de site gaat eerst experimenteren met de `reguliere' grotere banners. Oprichter Bates belooft dat er slechts één advertentie per pagina verkocht zal worden. Slashdot wil begin volgend jaar met de nieuwe banners beginnen. Op dat moment wil Slashdot ook, in navolging van Salon, een betaalde dienst lanceren die gebruikers in staat stelt een bannervrije versie van de site te bekijken.

Betaalde Google

De razendpopulaire zoekmachine Google overweegt ook om abonnementen op de dienst te gaan verkopen. Google denkt daarbij aan specifieke doelgroepen als wetenschappers of zakenlieden. Het bedrijf verkoopt zijn technologie al aan bedrijven als Sony en levert ook al specifieke zoekdiensten aan websites van de overheid of het leger. Met een abonneeversie voor professionele gebruikers hoopt Google zijn afhankelijkheid van advertenties verder te verminderen. De zoekmachine hanteert overigens een onderscheidend reclamebeleid. Google verkoopt geen flitsende banners maar alleen uit tekst bestaande advertenties. Deze worden afgestemd op de zoekopdracht die de bezoeker geeft.