De online office oplossingen van Google worden steeds meer gebruikt door het bedrijfsleven. Die groei is een stuk groter dan die van de AdWords tak, vertelde Erik de Muinck Keizer, director van Google Enterprise Benelux donderdag tijdens een congres over Software as a Service (SaaS) in Zoetermeer. Volgens hem hebben Google Apps 'de steun van zeventig procent van het Nederlandse bedrijfsleven'.

Desondanks kan De Muinck Keizer niet exact zeggen hoeveel Nederlandse bedrijven er precies gebruik maken van Google's 'office in de cloud'. “In ieder geval duizenden MKB-bedrijven.” Ook de interesse van de grote bedrijven met meer dan 5.000 werknemers trekt aan, vertelt hij tegenover Webwereld.

SaaS profiteert

“Op dit moment worden er veel pilots gedraaid”, aldus de Enterprise manager, die verwacht binnen een aantal maanden contracten te sluiten met enkele multinationals. Hij zegt in gesprek te zijn met een Nederlandse multinational die Lotus Notes wil inruilen voor de oplossing van Google, maar wil geen naam noemen.

De Muinck Keizer constateert dat de economische malaise bijdraagt aan de grotere interesse in SaaS-producten. “De crisis speelt ons heel erg in de kaart. Klanten kloppen steeds meer bij ons aan.” Dat ligt volgens hem aan de krimpende budgetten voor it-uitgaves. Daardoor kiezen bedrijven sneller voor oplossingen in de cloud. Bedrijven spreiden de kosten ook liever door het betalen van abonnnementsgeld in plaats van geld op tafel te leggen voor een totaal nieuw systeem.

Alles in de cloud

“We zien SaaS als een sterke groeikern”, vertelt hij. Google verwacht dat in de toekomst vrijwel alle applicaties in de cloud gaan draaien. Volgens de zoekgigant wordt er op dit moment veel teveel geld uitgegeven aan het lokaal en eigen beheer draaien van sytemen. Tachtig procent van het it-budget van bedrijven zou nog steeds gaan naar het beheren van it-infrastructuur. “Dat kost bedrijven gemiddeld 400 euro per gebruiker per jaar.” Door meer programma's in de cloud te draaien zouden die uitgaves aanzienlijk kunnen afnemen. Het gebruik van Google Apps kost 40 euro per gebruiker per jaar.

Google Enterprise, de afdeling die de zakelijke SaaS-diensten runt, heeft op dit moment wereldwijd 1 miljoen klanten. Volgens De Muinck Keizer komen daar dagelijks 3.000 nieuwe klanten bij. Google zet stevig in op de zakelijke softwaremarkt, die door Mountain View als een 'core business' is aangemerkt. En de cloud is volgens Google 'de ziel en de toekomst van het internet'.

Risico's

Door de kleinere budgetten zouden oude bezwaren van beheerders tegen het niet in eigen beheer houden van applicaties langzaam wegvallen. “Het wordt steeds meer geaccepteerd.” Veel gehoorde beveiligingsbezwaren wuift De Muinck Keizer weg door erop te wijzen dat '1 op de 10 laptops wordt gestolen'. Het op deze manier verliezen van data zou volgens hem een groter risico zijn dan de risico's die bij SaaS komen kijken.

Hij wijst erop dat Google voldoet aan belangrijke veiligheidsstandaarden (zoals SAS 70). Daarnaast zou het een groot voordeel zijn dat alles online staat. Als een laptop gestolen wordt gaat de data niet verloren, beargumenteert De Muinck Keizer. Ook privacygevoelige informatie als e-mail zou veilig zijn bij Google. In tegenstelling tot de consumentenvariant van Gmail wordt de zakelijke niet geïndexeerd. Dit is volgens De Muinck Keizer ook niet nodig omdat er geen advertenties vertoond worden in de betaalde applicatie.

Bedrijfskritisch?

Google Apps zou ook genoeg garanties bieden voor bedrijven. “We garanderen een uptime van 99,9 procent.” Toch staat in de voorwaarden van Google Apps te lezen dat de 'service niet fouttolerant is'. En ook 'niet ontworpen of bedoeld voor bijvoorbeeld bediening van nucleaire installaties, luchtverkeersleidings- of levensinstandhoudingssystemen, waarbij gebreken van de service kunnen leiden tot de dood, persoonlijk letstel of milieuschade'. 

Ondanks dat de zoekgigant druk bezig is om de verschillende applicaties ook offline aan te bieden via de Google Gears plugin, is het niet de bedoeling om bijvoorbeeld te gaan concurreren met het office pakket van Microsoft.”Offline is een noodzakelijk kwaad”, aldus de Enterprise manager. Hij benadrukt dat die functionaliteit vooral bedoeld is voor uitzonderingsgevallen als er geen verbinding gemaakt kan worden met het internet. De offline zijn vooral bedoeld voor bijvoorbeeld afgelegen gebieden zonder internetconnectie of tijdens treinreizen.

Geen directe concurrent

Het is ook niet de bedoeling van Google om direct te gaan concurreren met andere SaaS-aanbieders. Samerwerking is eerder het devies, bijvoorbeeld CRM-aanbieder Salesforce.com. De Muinck Keizer: “Ik word nooit wakker van de gedachte dat ik concurrentie ben van wie dan ook.”