Het internetbedrijf kondigt naar verluidt maandag aan dat gebruikers met banners kunnen adverteren, zo meldt CNet. Gebruikers kunnen ook aangeven op welke sites ze willen adverteren. Op de zoekpagina's van Google blijven echter alleen relevante tekstadvertenties verschijnen. Adverteerders moeten tegen elkaar opbieden bij het kosten per impressie-tarief. Daarbij wordt uitgegaan van het aantal mensen dat een advertentie te zien krijgt, niet het aantal keren dat erop is geklikt. Bij de huidige tekstadvertenties wordt nog gewerkt met het kosten-per-klik-model. Het idee om banners te gaan verkopen, komt niet uit de lucht vallen. Vorig jaar mei was er ook al sprake van dat er achter de schermen aan dit concept werd gewerkt. Met de verruiming van de advertentiemogelijkheden wordt Google mogelijk een grote concurrent van partijen als DoubleClick, 24/7 Media en Falk AG. Google is voor een groot deel afhankelijk van advertenties. In het afgelopen kwartaal bedroeg de omzet van het bedrijf 1,3 miljard dollar. Dat is 93 procent meer dan hetzelfde kwartaal in 2004. Via het Adsense-programma kwam 584 miljoen dollar binnen, 47 procent van de totale omzet. De winst steeg in een jaar tijd van 64 miljoen tot 369 miljoen dollar.