Dit hebben de twee bedrijven dinsdag bekendgemaakt. Afgelopen weekeinde berichtte The Wall Street Journal over deze overeenkomst die toen al in de lucht hing.

De onderhandelingen tussen America Online (AOL) en mogelijke partnerbedrijven hebben enkele maanden geduurd. Aanvankelijk leken vooral Yahoo en Microsoft (MSN) geïnteresseerd te zijn. Nu er een akkoord is met Google, zijn onderhandelingen met andere partijen - voor zover ze nog gaande waren - beëindigd.

De deal met Google houdt in dat Google tegen betaling van één miljard dollar voor 5 procent eigenaar wordt van AOL. De bedrijven gaan nauwer samenwerken. America Online zal bij zijn zoekmogelijkheden nog meer dan nu de technologie van Google inzetten, onder meer bij het zoeken naar videobestanden.

Ook op advertentiegebied worden de banden nauwer. AOL maakte al gebruik van tekstadvertenties van Google waarbij AOL meedeelde in de opbrengst. Dankzij de deal kan AOL nu direct Google Adwords-advertenties op zijn sites verkopen.

Met de samenwerking hopen de twee bedrijven MSN op afstand te houden. Microsoft wilde geen commentaar leveren op de nieuwe samenwerking.

Verrassing

Voor veel analisten komt de AOL/Google-overeenkomst niet als een verrassing. "Het is eigenlijk meer een verlenging van de status quo. AOL heeft voor een veilige partij gekozen", aldus Charlene Li van Forrester Research. Volgens haar is er echt sprake van synergie.

"Voor Yahoo zal de deal op de korte termijn een bescheiden positief effect hebben", denkt een analist van Susquehanna International. "Op de lange termijn is het effect voor Yahoo wellicht negatief."

AOL is van zijn oude businessmodel afgestapt waarbij de inkomsten vooral uit de portal kwamen. Net als Yahoo overigens. AOL maakt steeds meer content alleen toegankelijk voor betalende bezoekers. En dus zijn ze op zoek naar een groot publiek, aldus Susquehanna.

Google is blij AOL als distributiepartner te hebben voor zijn tekstadvertenties. Het zal hierdoor een groeispurt krijgen doordat beide merken gaan samenwerken. Google haalt het grootste deel van zijn omzet uit advertenties.

Sommige experts zijn bang dat het afhankelijk zijn van één soort van online advertenties het bedrijf kwetsbaar maakt. Daarom gaat Google steeds meer diensten aanbieden zoals de weblogdienst Blogger, de fotodienst Picasa, communitysite Orkut, Gmail en Google Talk.

Kritiek

Toch is er ook kritiek op de samenwerking. De Amerikaanse investeerder en miljardair Carl Icahn schreef eerder deze week in een open brief aan Time Warner dat hij vreest dat de samenwerking 'desastreuze' gevolgen zal hebben omdat AOL door de overeenkomst met Google, niet in staat is om samenwerkingen met andere bedrijven aan te gaan.

Ook Steve Case, mede-oprichter van AOL, is niet blij met de samenwerking met Google. Case stapte eerder dit jaar op als manager bij Time Warner, maar is nog altijd verbonden aan het bedrijf als individueel aandeelhouder. Volgens Case moet Time Warner in vier onafhankelijke bedrijven worden opgesplitst. Een van die bedrijven zou AOL zijn. Op die manier kunnen de bedrijven beter hun doelen bereiken.