Op de stickers, die sinds maandag in de Verenigde Staten verstuurd worden naar winkels, staat een zogeheten QR code. Mobiele telefoons kunnen die streepjescode met hun camera scannen om online meteen relevante informatie te vinden.

De stickeractie is bedoeld om de Places-functie van Google Maps te promoten. Dit zijn bedrijfspagina's waar zaken als openingstijden, reisinformatie en gebruikersrecensies staan.

Automatisch naar de Place-pagina

Om een QR Code te kunnen lezen, is wel een specifieke applicatie nodig, zoals BeeTagg, NeoReader, QuickMark of de Barcode Scanner die standaard in Android zit. Via een van die applicaties moet de telefooneigenaar een foto van de code nemen. De applicatie zal dan automatisch de Place-pagina van de winkel openen in de browser van de telefoon.

De stickers worden verstuurd naar de 100.000 meestgezochte bedrijven in Places. Meer dan een miljoen bedrijven hebben al een bedrijfspagina in Google Maps. De stickers worden volgend jaar ook internationaal verspreid, zegt Google.

Google trekt Places voor

Google lanceerde Places in september. De bedrijfspagina's verschenen vervolgens ook in Google's algemene zoekmachine. Dat heeft al tot de nodige kritiek geleid, omdat Google op die manier de eigen informatie (met eigen advertenties) voortrekt. Sindsdien zijn veel, maar lang niet alle, Places-bedrijfspagina's uit de zoekmachine verdwenen.