Vanaf de komende dagen zullen er bij Amerikaanse gebruikers van Google.com kleine boodschappen verschijnen in de rechterbovenhoek van de resultatenpagina, zo laat Google weten op een blog.

Dierentuin in Seattle

Hier kunnen gebruikers zien of en hoe resultaten zijn aangepast op grond van de geografische locatie waar zij zich bevinden, eerdere zoekopdrachten en bezochte sites. "Als een inwoner van Seattle bijvoorbeeld 'dierentuin' intikt, dan laten we liever de Seattle Zoo zien dan die van San Diego", legt Johanna Wright van Google uit aan SearchEngineLand.

Regio aanpassen

Gebruikers met een Google Account kunnen hun locatie opgeven via Google Maps. Als zij breder willen zoeken of aan een verkeerde locatie zijn gekoppeld, kunnen zij dat wijzigen. Van niet-ingeschreven gebruikers stelt Google de locatie bij benadering vast op basis van hun IP-adres. Zij kunnen hun locatie aanpassen door te klikken op de link 'more details'.

Surfgedrag

Ook het recente zoekgedrag wordt meegewogen bij de resultaten. Recente zoekopdrachten worden tot 30 minuten getoond, om de privacy van gebruikers te beschermen. Ingeschreven Google-gebruikers krijgen ook andere treffers te zien op basis van hun recente surfgedrag. Door op 'more details' te klikken, kunnen zij hun surfgeschiedenis verwijderen.