Deze dienst is een op marketeers gerichte versie van het eerder gelanceerde Google Trends. Met Insights for Search kunnen adverteerders zoektermen naast elkaar leggen en een uitvoerige analyse uitvoeren met verschillende variabelen. Zo kan er gekeken worden naar de locatie waar er het meest naar een bepaalde term wordt gezocht en in welke subcategorie een zoekterm het meeste naar voren komt. Ook kunnen verschillende tijdvakken met elkaar vergeleken worden. Dit kondigde Google aan op de Officiële Google blog.

Insights for Search is uitgebreider dan voorloper Google Trends, de dienst waarmee gebruikers van Google zoekresultaten met elkaar kunnen vergelijken. Insights for Search biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om zoekresultaten weer te geven in een plattegrondje, waardoor regionale verschillen gemakkelijk in kaart kunnen worden gebracht.

Snelle stijgers

Ook wordt er speciale aandacht besteed aan snelle stijgers binnen de zoekresultaten, met als supersnelle stijgers de zogeheten 'Breakouts'. Als een zoekterm een groei van meer dan 5000 procent heeft doorgemaakt dan wordt het een Breakout genoemd.

Ook de mogelijkheid om zoekresultaten op te splitsen in verschillende categorieën en periodes is nieuw voor deze dienst. Zo levert de zoekterm 'Apple' andere resultaten op wanneer men deze term zoekt in de categorie 'Food & Drink' dan in 'Computers & Electronics'.

Deze pagina toont een aantal voorbeelden van de nieuwe mogelijkheden die Insights for Search biedt.