Beide partijen willen tegenover de Wallstreet Journal geen commentaar geven. Eerder was Time Warner al in gesprek met Yahoo, maar deze onderhandelingen liepen in oktober op niets uit. Ook Microsoft was geïnteresseerd. AOL verliest de laatste jaren marktaandeel aan Yahoo en Microsoft. Een alliantie met Google zou beide partijen daarom geen windeieren leggen.

Met het aandeel kan Google op het gebied van instant messaging en webmail een vuist maken tegen Yahoo en Microsoft die al langer op die gebieden actief zijn. Voor AOL betekent het nog innigere banden met Google. Momenteel maakt de provider al gebruik van de zoekmachine van Google. Een hechtere samenwerking met Google zorgt voor een groter bereik van de provider. Zo kan het bijvoorbeeld gebruik maken van het advertentienetwerk van Google.

AOL leek eerder met Microsoft in zee te gaan. De afgelopen maanden bespraken beide partijen de mogelijkheid voor een strategische alliantie of zelfs een overname van AOL door Microsoft. Volgens een 'goed geïnformeerde bron' van CNet wilden Microsoft en AOL hun advertentienetwerk samenvoegen en content delen om zo 'het medialandschap substantieel te veranderen'. AOL liet Microsoft echter weten liever met Google verder te gaan.