Het gaat al lang niet meer alleen om technologie. Waar traditioneel invloed werd uitgeoefend op het vlak van online adverteren en dataprotectie, spenderen de Amerikaanse techreuzen intussen ook recordbedragen voor de federale lobby van octrooien, arbeidsvraagstukken, drones, medische gegevens, immigratie en internationale fiscale hervorming.

Hoewel er volgens non-profitorganisatie Consumer Watchdog in 2014 met 116,6 miljoen dollar in totaal iets minder (3 procent) geld is uitgegeven dan vorig jaar aan het beïnvloeden van politici, maken de rijkste bedrijven uit Silicon Valley het bonter dan ooit.

Zelfs meer dan telco's

Fier bovenaan de ranglijst staat Google. Page, Brin, Schmidt en consorten maakten 16,83 miljoen dollar vrij, nog eens een miljoen dollar meer dan vorig jaar, maar natuurlijk een schijntje voor het miljardenbedrijf Google. Het is wel voor het eerst meer dan de rijkste telco's uitgaven.

Runner-up en snelste stijger is nu Facebook met 9,34 miljoen dollar. Een toename van 45 procent vergeleken met 2013. Niet gek natuurlijk, met al die lastige privacyvraagstukken telkens.

Handen op de knip

Microsoft, dat tien jaar geleden de techlobby nog domineerde, zit daar net achter, met een voor hun begrippen schamele 8,33 miljoen dollar. Wat weer 20 procent minder is dan in 2013. Maar daar staan de stijgers Amazon (plus 37 procent naar 4,74 miljoen dollar, een record) en Apple (plus 21 procent naar 4,11 miljoen dollar, record) tegenover. Vergeten we bijna IBM, dat met een bescheiden 4,95 miljoen dollar, nog altijd leuk meedoet.

Dan tot slot de Amerikaanse telecomreuzen. Zij hielden de handen wat 'op de knip'. Normaal gesproken overstijgen de grote telco's de techbedrijven ruimschoots. Nu, allemaal net iets zuiniger, spendeerden de koplopers Comcast 16,8 miljoen dollar (afgerond, maar nét minder dan Google) en AT&T 14,56 miljoen dollar.