Dat schrijft de Amerikaanse krant The New York Times op basis van gesprekken met bronnen die bij de ontwikkeling betrokken zijn. Het apparaat moet eind dit jaar op de markt verschijnen, voor een prijs tussen de 250 en 600 dollar.

Realtime informatie

Met de augmented reality-bril krijgen gebruikers realtime informatie voorgeschoteld op kleine schermpjes vlak voor hun oogballen. Deze informatie gaat dan over de mensen, gebouwen en locaties in hun blikveld. De waarneming daarvan gebeurt door een kleine camera in de bril en verschillende sensors die de bewegingen van de oogbal volgen.

Google zal volgens de krant gebruik maken van een groot aantal van zijn diensten die nu al beschikbaar zijn. Zo zal de informatie over gebouwen afkomstig zijn van Google Goggles, draagt ook locatiedienst Latitude zijn steentje bij en is informatie van personen afkomstig van het Google+-netwerk.

Bril scant ook in

Daarnaast lijkt de bril ook zelf dienst te doen voor informatievergaring, zoals dat ook al het geval is voor Android-telefoons. "Google wil er wel zeker van zijn dat mensen weten wanneer ze gescand worden door iemand met een van deze brillen", claimt één van de anoniemen bronnen van The New York Times. Op welke manier dit kenbaar wordt gemaakt, is echter nog onduidelijk. Verwacht wordt dat Google hiermee een nieuw hoofdstuk zal toevoegen aan het privacyvraagstuk.

Internetreus Google biedt met Goggles al augmented reality voor Android-smartphones: