Dat blijkt uit een memo die Google verstuurde aan de Newspaper Association of America (NAA). De memo sluit aan bij de eerdere vraag van de NAA om een oplossing te verzinnen om online geld te verdienen met de verspreiding van nieuws, bericht het Nieman Journalism Lab.

In de memo zegt Google te werken aan nieuwe functies van Google Checkout. Uitgevers kunnen lezers kleine bedragen vragen voor online content, verschillend van een paar cent tot enkele dollars. Achter de schermen regelt Google alle administratieve rompslomp die bij betalingen komt kijken, zoals het aggregeren van facturen om de kosten van creditcardbetalingen te reduceren.

Uitgevers paaien

Wanneer de nieuwe functies aan de service worden toegevoegd is onbekend. Google wil alleen kwijt dat ze gepland zijn 'voor de toekomst'. In de memo benadrukt de zoekgigant ook de uitgevervriendelijke diensten er al aangeboden worden. Dit in een poging om de bezwaren van uitgevers te sussen die vinden dat Google News oneerlijk concurrent en hun omzet negatief beïnvloedt, analyseert een blogger van The Wall Street Journal.

Om precies dezelfde reden worden er vraagtekens gezet bij de wil onder uitgevers om de betalingen voor nieuwsartikelen überhaupt via Google te laten lopen. De zoekgigant zal waarschijnlijk een gedeelte van de omzet afromen.

Andere plannen

Checkout is tot nog toe niet erg succesvol. Google gaat de dienst daarom ook aanzwengelen door hem in te voeren bij verschillende eigen producten. De NAA heeft ook plannen binnen gekregen van andere bedrijven, waaronder Microsoft en Cisco.

Google's Proposed Micropayments System