Google wilde zijn nieuwe applicatie het liefst nog geheimhouden, maar dat is niet gelukt. Het pakket wordt vandaag gepresenteerd op een conferentie van de Advertising Research Foundation, die wordt gehouden in New York. De site van de stichting kondigde het pakket al aan, en dat was niet de bedoeling. "Ze vroegen ons om geen details los te laten," zei de conferentievoorzitter Joel Rubinson, en dus haalde hij de pagina weer offline. Met dank aan Google's eigen cachefunctie is de pagina te zien.

Reclames finetunen

De New York Times heeft echter een anonieme bron op die meer weet van de nieuwe tool. Hij moet AdPlanner gaan heten. Dat webadres is al actief. Adverteerders moeten met de tool makkelijker inzicht kunnen krijgen op welke sites hun doelgroep actief is. AdPlanner combineert gegevens van Google's zoekmachine met het online gedrag van gebruikers. Hierdoor kunnen adverteerders hun reclame beter aanpassen op de gebruikers.

Als een adverteerder bijvoorbeeld merkt dat zijn advertenties het goed doen op de site weer.nl, dan kan AdPlanner hem helpen met het vinden van weathernews.nl, een andere site met weersvoorspellingen.

Concurrentie

Andere advertentiebedrijven, zoals comScore, Nielsen Online en Quantcast, bieden al een soortgelijke functionaliteit. Google's dienst zal in eerste instantie gratis zijn.

Google is al langer bezig om de diensten voor adverteerders uit te breiden. Vorige week bracht het bedrijf een uitbreiding van Google Trends uit, waarmee de bezoekersaantallen van verschillende sites in kaart kunnen worden gebracht. In maart breidde Google haar diensten uit in de Ad Manager, nadat het bedrijf uit Mountain View reclamebedrijf Doubleclick had overgenomen.